In Barcelona experimenteert Media Markt met Digital Store, een uniek winkelconcept dat omnichannel, technologische snufjes en de beperkte ruimte in een stadswinkel ten volle benut. RetailDetail ging het voor u bekijken.
Dansende robot in de etalage
Wie de Media Markt-winkels met tapijtvloeren en stapels dozen gewoon is, trekt de ogen wijd open als hij de Digital Store van de elektronicaretailer in Barcelona binnenstapt. Gelegen in de Avinguda Diagonal, één van de hoofdwinkelstraten van Barcelona, is de Digital Store met een oppervlakte van 400 vierkante meter de kleinste Media Markt die je kan vinden, maar ongetwijfeld ook de meest futuristische.
In de etalage pronkt meteen een robot, die pakketjes die online zijn besteld voor de consument aflevert in de click&collect-automaat in de winkel. En op de (vele) dooie momenten, doet hij gewoon een dansje.
Een winkel (bijna) zonder producten
Automatisatie, daar draait het duidelijk om in de Media Markt Digital Store: in de winkel wordt de klant omringt door mensgrote schermen, waarop virtuele vrouwen en mannen je uitnodigen om het assortiment (hier zo’n 5000-tal SKU’s) met behulp van ‘touch screen’-menu’s te doorbladeren. De focus ligt er wel op het elektronica-aanbod, in mindere mate op het multimedia-assortiment.
Opvallend: behalve de schermen valt er in de Digital Store nauwelijks iets aan te raken. Op één tafel en wand met smartphones, tablets, enkele wearables en hun accessoires na, zit het volledige productassortiment weggeborgen achter glas in een achterliggend mini-magazijn. Wie iets mee wil nemen, kan het ter plaatse aanvragen – of thuis laten leveren via de webshop.
Ruimte voor ‘fun’ én service
Toch is het niet omdat er weinig producten te zien zijn, dat er ook weinig te doen valt. Ook in beleving is stevig geïnvesteerd in deze testwinkel in Barcelona: een reuzengroot scherm met VR-toestel (dat tijdens ons bezoek wel niet naar behoren functioneerde), (3D-)printers waar je alles van posters tot smartphonehoesjes kan afdrukken, een workshopruimte en een 3D-visualisatieprogramma moeten zorgen voor ‘fun’ op het winkelpunt.
De Digital Store gaat bovendien verder dan alleen de ‘gimmicks’, met onder andere een ruime servicebalie voor businessklanten. Om geholpen te worden, moet je een nummertje trekken en daarna plaatsnemen bij één van de medewerkers. Koffie helpt je door de wachttijd heen.
Technologie en mens hand in hand
Ook voor de particuliere klant is service voorzien, met een aparte hulpbalie voor technische vragen, balies opgedeeld in specialisme (informatica, fotografie, etc.) en twee ‘fast tracks’ voor wie gewoon snel iets wil ophalen en nog moet betalen.
De sterktes van het concept liggen dan ook daarin: de technologie heeft in deze Digital Store de mens niet verdrongen, met nog voldoende mogelijkheden om ook een gepersonaliseerde en menselijke dienstverlening te krijgen.
Deze ‘human touch’ zal echter wel zorgvuldig moeten worden bewaakt, want de laadtijden van de schermen duren soms nog (frustrerend) lang en ondanks de aanwezigheid van het winkelpersoneel werd uw reporter gedurende de hele tijd van het bezoek door niemand aangesproken… Een heel knap concept, maar de aandacht niet laten verslappen lijkt de boodschap.