Retail Summer School

Retail Summer School

Stadsfeestzaal

Meir 78

2000 Antwerpen

Sessie 1 met Stefaan Vandist, Herman Toch, Cor Molenaar, Tom Palmaerts en Carole Lamarque


Wanneer

vrijdag 21/08/2020 (10u00 - 13u00)
 

Livestream

De eerste sessie van ‘Retail Summer School’ zal anders zijn dan we vooraf hadden bedacht. Vanwege het coronavirus en de huidige broodnodige maatregelen in Antwerpen, vormen we dit event om tot een livestream. Tijdens de stream kun je live vragen stellen aan sprekers.

De sessie zal van start gaan om 10:00.
 

Taal

Nederlands
 

Sprekers

Stefaan Vandist - Toekomstverkenner - Trinity Consult BV

Pretopia en de transformatieve jaren twintig

Toekomstverkenner Stefaan Vandist kijkt met ons vooruit in de transformatieve jaren twintig. Hij opent zijn nieuwe boek Pretopia en neemt ons mee langs trends, innovatiepaden en de creatieve broedplaatsen waar de toekomst al in de stijgers staat. De komende tien jaar wordt technologie de motor van innovatie, maar ecologie wordt de richting. Voor de retailsector poneert hij enkele innovatie-uitdagingen rond verpakking, eiwittransitie, communicatie en logistiek. Hij gidst je ook door een proces waarmee je met je team innovatie kan verlossen uit lange, vervelende vergaderlussen. Innovatie is geen marathon. Het bestaat uit een aaneenschakeling van groeispurten. Met de Sprint-methodiek bevrijd je innovatieprocessen van alle overtolligheid en werk je in team van uitdaging naar geteste en geprototypeerde oplossing in vier dagen. 
 

Herman Toch - Co-founder - FLRISH

Scenarioagility - Hoe je sterker uit deze crisis komt

Het is overbodig om te stellen dat het een zeer uitdagende context is vandaag. Voor de meeste retailers. Hoe kan je nu het best omgaan met deze zeer onvoorspelbare tijden? Wie aan de kant van de winnaars staat, wilt graag weten hoe je daar kunt blijven. Wie aan de kant van de verliezers staat, wilt graag weten hoe je dit zo snel als mogelijk kunt ombuigen. Heel wendbaar zijn is uiteraard deel van de oplossing. Maar het moet meer zijn dan dat. Je moet ook zicht hebben op wat er werkelijk gebeurt in jouw markt. Zowel economisch als systemisch. Scenarioagility moet je toelaten om niet alleen te overleven, maar ook om een structureel transitievoordeel uit te bouwen. Voor elke retailer.

 

Carole Lamarque - CEO & Founding Partner - Duval Union Innovative Marketing

Retailer Waar doet het Pijn?

De Unfair Index, ontwikkeld door het team van Carole Lamarque bepaalt de digitale prestaties van 60 retailbedrijven. De dag van vandaag is digitalisering geen optie meer maar een must. De retailsector is hier geen uitzondering. Werkpunten, gemiste kansen en trends uit de retailsector worden voor het eerst volledig in kaart gebracht. De geanalyseerde bedrijven werden beoordeeld op basis van 4 pijlers, namelijk: sterkte van uw kanalen, uw digital prestaties, kracht van het merk en customer experience. Samen vormen samen één Unfair Index voor de sector en leggen de pijnpunten bloot per retailbedrijf. De optimale Unfair Index start vanaf 80%, alleen dan heeft een bedrijf kans op onderscheidend vermogen (Unfair Advantage) en blijft het de te benijden speler in de markt. 

 

Tom Palmaerts - Trendwatcher & Managing Partner - Trendwolves

Ready or not

Ben jij klaar voor de toekomst? Twijfel je over het antwoord? Dat is oké. Het leven gaat soms zo snel, dat de toekomst ons doet duizelen. Maar, hoe worden we dan wel futureproof? Tom Palmaerts reist al jarenlang de wereld rond met één doel: mensen zin doen krijgen in de toekomst. Hij legt uit hoe we naar de toekomst kunnen kijken, om van daaruit plannen te maken voor morgen. Corona doet ons allemaal duizelen, maar juist nu is het belangrijk een future mindset te ontwikkelen.  

Tom Palmaerts is trendwatcher, bekroonde keynote spreker en managing partner bij Trendwolves, een fullservice trend- en marketingbureau met een focus op jonge consumenten en moderne gezinnen. Hij werkt voor organisaties als Barry Callebaut, Clariant, Conway, NOWJOBS en Devan. 

 

Cor Molenaar

Wat is de toekomst van de winkelstraat?

Het klantgedrag is duidelijk veranderd door Corona en een sterke groei van internetaankopen. Dit heeft veel effect op de retail, dienstverleners, maar ook op distributiekanalen. Het is tijd voor creativiteit en “anders denken”. Wat zijn de kansen van de toekomst, wie zijn de winnaars?

In een concrete analyse en concrete handvatten zal op de kansen en de ontwikkelingen ingegaan worden. Maar dat klanten de toekomst bepalen is wel duidelijk.

 


Tickets

 €79 (excl. kosten & BTW)