Zara Home wordt gewoon een onderdeel van Zara, net zoals de kinder- of herenafdelingen dat zijn. De keten, die sinds 2003 als een onafhankelijk merk bestond, houdt wel eigen winkels, maar de producten zullen ook op de Zara-website en in Zara-winkels verschijnen.
Vierde onderdeel
“Het doel is om Zara Home op lange termijn te beschouwen als een vierde onderdeel van Zara“, verklaarde Inditex-voorzitter Pablo Isla samen met de bekendmaking van de jaarresultaten van de modegroep voor 2018. De andere onderdelen zijn ‘Woman’, ‘Man’ en ‘Kids’.
Omwille van de “toenemende synergieën” tussen beide ketens zal Zara Home een verlengde worden van haar zustermerk, in de voetsporen van Zara Kids: dat functioneert zowel als een op zichzelf staand merk met 128 winkels wereldwijd, maar is ook te vinden in de grotere winkels van het Spaanse merk. Ook Zara Home behoudt volgens Fashion Network zijn 603 winkels (waarvan 524 in eigen beheer en 79 franchisevestigingen) en webshops, maar een selectie items zal daarenboven in een deel van de Zara-vestigingen worden uitgerold. Vandaag is dat al het geval in winkels in Londen, Sint-Petersburg en Madrid, waar de ketens al zijn beginnen samenwerken.
Naar nieuwe markten
Daarnaast heeft het bedrijf plannen aangekondigd om de Zara Home-producten in sommige markten geleidelijk op te nemen op de Zara-website vanaf de herfst-wintercollectie van 2019/2020. Dit maakt Zara Home beschikbaar in veel meer landen en stelt Inditex in staat om te peilen naar de vraag naar het submerk in nieuwe markten.
Zara lijkt met de beslissing weliswaar vooral de concurrentie na te apen: rivaal H&M maakte recent nog bekend zijn Home-collectie uit te breiden met meubelstukken en andere items, terwijl ook Primark en Urban Outfitters binnen hun winkels ruimte voorbehouden voor een collectie huisraad en interieurspulletjes.