Blokker-eigenaar Michiel Witteveen hoopt dat de winkelketen in 2020 weer break-even kan draaien. Intussen zet hij vooral in op de fysieke winkels: de online activiteiten groeien wel, maar blijven een verliespost.
Drukker en rommeliger
In het voorjaar werd Witteveen, die eigenlijk een koper moest zoeken voor Blokker, uiteindelijk zelf eigenaar van de noodlijdende keten. En hij kreeg er van de familie Blokker nog een zak geld bovenop, naar verluidt zo’n 250 miljoen euro.
Intussen is er al veel veranderd en gaan de verkopen goed, zegt de topman in een interview met NRC. “Ik denk dat Blokker weer helemaal tussen de mensen staat. We hebben onze winkels drukker gemaakt, rommeliger. Het hoeft allemaal niet zo aangeharkt.” Ook de online verkoop blijft stijgen, maar toch richt Witteveen zich vooral op de fysieke winkels. “Online is gewoon geld verliezen. Als jij bij ons voor 14 euro koopt, kan ik dat niet gratis bij jou thuis brengen.”
Miljoenenverlies
Eind december maakt Blokker zijn jaarcijfers van 2018 bekend. En die beloven erg slecht te worden, vooral door de vele afschrijvingen. In 2017 was er een verlies van 377 miljoen euro, en ook in 2018 zal het verlies in de honderden miljoenen lopen. “Eigenlijk is alles afgeschreven naar nul. Dat is het verleden, hé.”
Winst zal er ook in 2019 nog niet zijn, weet Witteveen, maar hij denkt wel dat het bedrijf aan de beterhand is en dat de cijfers beter zullen zijn dan aanvankelijk vooropgesteld. Voor 2020 verwacht de topman wel het break-evenpunt te kunnen bereiken.
Het risico dat Blokker failliet gaat, is nu ook veel kleiner geworden. “Maar als alle consumenten morgen opeens klaar zijn met Blokker, geen schuursponsjes meer kopen, dan houdt het op. We hebben nog best wat uitdagingen voor ons liggen.”