De controversiële biefstukkenacties van IKEA, waarbij klanten in enkele Belgische vestigingen biefstuk met frietjes kunnen eten voor een luttele 2,50 euro, wordt een blijvende promoactie. Elke koopzondag – dat zijn er zes per jaar – zal de meubelketen de stunt herhalen. Protest van de veetelers en de horeca ten spijt.
Biefstuk en speelgoedmeubelen
Afgelopen zondag was het voor de tweede keer zover: in de IKEA-vestigingen in Gent en Zaventem kon men een bordje bijschuiven voor een steak met friet aan bovengenoemde spotprijs. Gespot werd er zeker, al was het dan eerder door ontevreden boeren en horeca-uitbaters. Nadat de Boerenbond eerder onsuccesvol een rechtszaak probeerde aan te spannen tegen de Zweedse meubelgigant, ging de organisatie nu in zee met Horeca Vlaanderen. Samen deelden ze als protest meubels uit aan de ingang van de IKEA in Zaventem, zij het in miniatuurformaat.
Massale publiekstrekker
IKEA wimpelt echter elke aanklacht af. De prijs die de keten voor de steak betaalt aan de leverancier (9,77 euro/kg) is naar eigen zeggen marktconform en reglementair. De lage prijs aan de eindconsument is dan ook perfect haalbaar door een goede samenwerking met de leverancier en door de winstmarges terug te geven aan de klant, aldus de retailer.
De biefstukkenactie is vooral een uitmuntende publiekstrekker, en de ontstane hetze draagt daar alleen toe bij. De tegenactie van de Boerenbond en Horeca Vlaanderen alleen al lokte bijvoorbeeld honderden consumenten naar de parking van de IKEA-vestiging in Zaventem.