Belgisch vakmanschap
“De kristalfabriek van Val Saint Lambert staat symbool voor puur Belgisch vakmanschap. Onze collecties, mondgeblazen en handgeslepen, zijn uniek in de wereld. We zijn blij dat we nu, via onze nieuwe zaak in de prestigieuze Koningsgalerij, alle Belgen kunnen laten kennismaken met deze rijke traditie. Op deze locatie springen we bovendien in het oog van de vele toeristen die elke dag door deze historische wijk kuieren. Hier zijn we waardige vertegenwoordigers van de knowhow made in Belgium”, aldus Justin Onclin bij de officiële opening van de winkel.
De flagship store omvat zowel traditionelere ontwerpen als eigentijds kristaldesign van de Belgische ontwerper Charles Kaisin, de man achter de recente collecties Pythagore, Orphéo en Kaléido. “Uiteraard positioneert de flagship store zich in een luxesegment, maar dat neemt niet weg dat de boetiek erg toegankelijk is.”, aldus nog de topman van Val Saint Lambert.
Ambitieuze internationale plannen
De opening van deze eerste flagship store is een logisch verlengstuk van het commerciële beleid dat de groep in het buitenland al uitstippelde. Kristal uit Val Saint Lambert is vandaag al verkrijgbaar in meer dan veertig landen, van de Verenigde Staten tot Saoedi-Arabië, van Spanje tot Japan.
In eerste instantie heeft Val Saint Lambert ervoor gekozen om corner shops te installeren in lifestylewinkels die kwalitatief hoogstaande producten verkopen. Vandaag heeft het luxemerk al corner shops in Dubai, Saoedi-Arabië (Riyad en Djedda), Kazachstan (Almaty), Litouwen, Oekraïne en Rusland (Moskou). “Tegen eind dit jaar willen we nog corner shops openen in Milaan, Shanghai, Peking, Canton, Abu Dhabi en Qatar. Voor 2012 hopen we nog een andere flagship store te lanceren in Shanghai en in India”, aldus een ambitieuze Onclin.
Tweede adem
Na een zware periode en meerdere wissels van eigenaar heeft de Belgische kristaltrots, sinds de overname van het merk door de familie Onclin, zijn tweede adem gevonden. Zo steeg de omzet in het eerste trimester van 2011 al met 30% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Streefdoel voor 2011 is 40 à 45% méér te verkopen dan vorig jaar.
In België telt Val Saint Lambert vandaag vijf corner shops – twee in Hasselt en telkens eentje in Luik, Kortrijk en Menen. En nu is er dus de nagelnieuwe flagship store in hartje Brussel.