“Sociale dumping en concurrentievervalsing”
Eerder dit jaar schreef IKEA een tender uit voor een nieuw transportcontract voor trajecten vanuit zijn distributiecentra in Genk en Oosterhout naar zijn woonwinkels in België en Nederland. Eén van de transportbedrijven die het contract binnenhaalde, werkt volgens de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) en zijn Nederlandse tegenhanger (FNV Bondgenoten) met 10 Belgen, naast 20 Slovaken en 70 Bulgaren.
“Deze chauffeurs verdienen amper 2,5 euro bruto per uur, een kwart van een Belgische of Nederlandse vrachtwagenchauffeur”, beweren de vakbonden nu. De bonden spreken dan ook van sociale dumping en oneerlijke concurrentie.
Wettelijk valt hier weinig tegen te beginnen, klinkt het, al was het maar omdat onze “inspectiediensten niet bevoegd zijn in het buitenland”. Daarom zetten de vakbonden nu de opdrachtgevers publiekelijk te kijk. “Te beginnen bij Ikea”, want er staan nog andere multinationals op het lijstje van BTB en FNV Bondgenoten. Beide bonden zijn alvast gestart met een online campagne om Ikea tot actie aan te zetten.
“Gedragscode Ikea geldt ook voor transporteurs”
In een reactie laat Ikea weten geen specifieke regels te hebben rond de nationaliteit van de chauffeurs in dienst bij de transporteurs die voor haar werken. “Maar wij verwachten van onze transportleveranciers dat ze voldoen aan alle voorschriften die gerelateerd zijn aan werkgelegenheid, lonen en arbeidsomstandigheden, en de relevante wetgevingen. (…) Dat is de reden waarom de gedragscode die we opleggen aan onze leveranciers ook geldt voor de transportsector”, luidt het.
Ikea heeft naar eigen zeggen een onderzoek gevoerd bij zijn transportleveranciers in België en Nederland en geen aanwijzingen gevonden dat zij de wetgeving of de regels breken. De keten vraagt de bonden wel om “indien zij concrete voorbeelden hebben van waar we zouden gefaald hebben, deze voor te leggen”. Ikea belooft die gevallen dan “onmiddellijk nader te zullen onderzoeken”.