De Kempische interieurketen Tony Mertens wil de boeken neerleggen. De vier winkels van de formule zijn allemaal gesloten en wellicht wordt weldra het faillissement uitgesproken. De keten heeft momenteel al bescherming tegen schuldeisers.
Twee overnames in vijf jaar tijd
Tony Mertens was bijna vijftig jaar lang een bekende naam als interieurketen in de regio Antwerpen, gespecialiseerd in verf, gordijnen, behang, luxaflex en vloerbekleding. In 2013 verkocht oprichter Tony Mertens de keten aan het investeerdersduo Jan Ponnet en Cedric De Quinnemar. Na 40 jaar aan het hoofd van de formule gaf hij de fakkel door met het oog op de “continuïteit van de onderneming” en om “het bedrijf alle mogelijkheden te geven zich verder te ontwikkelen”, aldus de voormalige topman ten destijds tegenover RetailDetail.
Het was de bedoeling van de overnemers om de keten met toen vijf winkels en een outletwinkel uit te laten groeien tot een interieurconcept in het hogere segment, met een vijftiental eigen winkels. Anderhalf jaar geleden kwamen de verf- en gordijnwinkels echter in handen van Topfloor, sinds 2011 zelf eigendom van de Nederlandse groep Verachtert.
Bescherming tegen schuldeisers niet genoeg
Inmiddels heeft de keten nog vier winkels, en die hebben nu allemaal de deuren gesloten. De eigenaren willen de boeken neerleggen, maar dat is officieel nog niet mogelijk omdat de retailer eerder al bescherming tegen schuldeisers aanvroeg – en heeft gekregen. Momenteel geniet de decoratiespecialist dus al het WCO-statuut, maar dat blijkt niet voldoende te zijn om de keten te redden: het is nu aan de rechtbank om te beslissen of het die bescherming opheft om zo de faling te laten doorgaan.
Hoe het ondertussen met de bestellingen van klanten en hun reeds betaalde voorschotten verder moet, is niet duidelijk. Ook de precieze aanleiding van de faling is nog niet bekend. Op de website van Tony Mertens wordt (nog) niks gezegd over de winkelsluitingen.
De interieursector heeft al enkele jaren te kampen met een moeilijke marktsituatie, onder meer door toenemende internationale en online concurrentie, en ook de weersomstandigheden zitten de sector de laatste tijd niet mee.