Op 31 augustus sluit Space 10, het innovatieplatform van Ikea in Kopenhagen, definitief de deuren. Het lab heeft naar eigen zeggen alle doelstellingen bereikt die het wilde bereiken.
Een betere toekomst
Space 10 ontstond in 2014 uit een samenwerking tussen Ikea en het Deense designcollectief ArtRebels, dat een meubelcollectie voor de retailer had ontworpen. Het innovatielab vond een stek in het vleesverwerkende district in Kopenhagen en werkte onafhankelijk van de retailer, die wel de kosten betaalde. De samenwerking stimuleerde de innovatiecultuur bij Ikea en hielp de retailer om relevant te blijven. Het uitgangspunt was altijd de vraag hoe Ikea kon helpen een betere toekomst voor de wereld te creëren.
Het lab verrichtte veel werk achter de schermen: het ondersteunde Ikea bij het ontwikkelen van nieuwe strategieën en investeringen rond stedelijke ontwikkeling, gezondere en duurzamere menu’s en nieuwe producten en diensten.
Op een hoogtepunt
Onder andere de VR-app Ikea Place, waarmee klanten kunnen visualiseren hoe een meubelstuk er zou uitzien in hun interieur, resulteerde uit de samenwerking. Het platform hielp Ikea ook nadenken over stadswinkels. In 2018 maakte Space 10 ophef met de Bug Burger, een burger op basis van rode biet, pastinaak, aardappelen en meelworm. Die haalde het restaurant van de meubelgigant niet, maar de vegetarische köttbullar en een plantaardige hotdog deden dat uiteindelijk wél.
“Uiteindelijk hebben we in principe alle doelstellingen bereikt die we onszelf hadden gesteld bij het opzetten van de samenwerking”, zeggen oprichters Simon Caspersen en Kaave Pour aan Fast Company. “We eindigen op een hoogtepunt.”