Liefhebbers van betaalbaar Scandinavisch design hebben er een nieuw adresje bij: op 3 december opent online meubelwinkel Sofacompany haar eerste Belgische showroom. “De combinatie van een webshop met fysieke winkels is bijzonder krachtig.”
Drie showrooms
“We zijn zo’n 3,5 jaar geleden gestart met Sofacompany”, vertelt oprichter en eigenaar Marc Verschuren. “Onze kracht is dat we samen met onze Deense partner het volledige proces in eigen beheer hebben: van ontwerp en productie tot verschepen en commercialiseren. Er zijn geen tussenpersonen. Daardoor kunnen we scherpe prijzen garanderen.” Consumenten hoeven er dus niet overdreven warmpjes bij te zitten om zich thuis te kunnen neervlijen op een Scandinavisch bankstel.
Sofacompany begon als een pure onlinespeler, maar besloot om ook fysieke winkelpunten te openen. De eerste showroom opende Sofacompany bij het hoofdkantoor in Arnhem: die was meteen een succes. Een tweede showroom volgde in maart van dit jaar in Amsterdam. “Hiermee dekken we al een groot deel van de Nederlandse markt.” Antwerpen is de derde vestiging. Of er meer vestigingen zullen volgen, is nog afwachten: “We willen nu vooral leren uit onze ervaringen met deze eerste showrooms. We zullen zeker geen tien locaties nodig hebben.”
Aantrekkelijke locatie
De beslissing om ook een Belgische showroom te openen, lag voor de hand, vindt Verschuren. “We kregen al snel na de start bestellingen vanuit België. Mensen vonden ons via Google, of via marktplaats.nl. We merkten ook dat de Belgen vaak een weekendje Nederland boeken om onze designs te bezichtigen in Amsterdam of Arnhem. Daarom wilden we graag in België aanwezig zijn.”
En vanwaar de keuze voor Antwerpen? “Het is een leuke, hippe stad. Bovendien komen de meeste bestellingen uit deze regio. We vonden hier een goed gelegen locatie met een mooie uitstraling, aan een aantrekkelijke huurprijs. De oppervlakte is 250 m², net als onze vestiging in Amsterdam. Daar kun je toch al behoorlijk wat op kwijt.” De nieuwe vestiging van Sofacompany bevindt in ‘The Lofthouse’, aan de Oude Leeuwenrui op het Antwerpse Eilandje. Hier kunnen shoppers de pronkstukken uit de online catalogus ook zelf gaan bezichtigen.
Zelf ontwerpen
Het Sofacompany assortiment omvat zitmeubilair in de brede zin: sofa’s, hoekbanken, fauteuils en chaises longues in stof of leder. Verder zijn er ook eetkamermeubels en bijzettafeltjes. “We gaan het aanbod nog uitbreiden met accessoires en karpetten.” De showroom toont de populairste modellen, in België niet noodzakelijk dezelfde meubels als in Nederland.
Naast de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding onderscheiden de producten zich door hun design. De modellen in retro stijl zijn geïnspireerd op de jaren 1950-1970: “Het zijn ontwerpen die je nergens anders vindt. Bovendien kunnen consumenten zelf hun sofa ontwerpen door het model, kleur, knopen en poten te combineren. Ze hebben de keuze uit ruim 50 producten in 25 verschillende materialen en kleuren.”
Persoonlijk advies
De combinatie van een webshop met een fysieke showroom is sterk, weet Verschuren: “Steeds meer consumenten hebben al voldoende vertrouwen om meubels online te kopen, zonder ze eerst gezien te hebben. Maar nog heel wat mensen willen toch graag eerst een winkel bezoeken. Ze willen graag een gezicht zien en persoonlijk advies krijgen. We weten dat zo’n twee derden van onze kopers eerst een showroom hebben bezocht.” Om mogelijke drempels weg te werken bevat de webshop veel beeldmateriaal en informatie.
Sofacompany laat de klanttevredenheid meten door Trustpilot en scoort een uitstekende 9,1. Kortom, er liggen stevige fundamenten om de verdere groeiambities van het bedrijf uit te bouwen. “We willen van Sofacompany een sterk merk maken, waar je niet omheen kan.”
Sofacompany is het resultaat van de droom van de Deense oprichters Cathrine en Christian Rudolph om de Deense meubelindustrie te vernieuwen. De meubels worden ontworpen in Denemarken en direct geleverd vanuit de fabriek in Vietnam. In hun eigen woorden: “Wij geloven dat ons concept baanbrekend is in de grote conservatieve meubelindustrie. Wij voorspellen dat op zekere dag productie en verkoop zullen fuseren waardoor de afstand tussen producent en klant aanzienlijk kleiner wordt. Dit zal resulteren in een snellere en responsievere meubelindustrie, net zoals de hedendaagse mode-industrie. Voor u anticiperen wij op de toekomst, zowel in designs als in prijs.”