In alle Belgische filialen van Ikea heerste er vanochtend grote chaos. Aanleiding was de lancering van de nieuwe Markerad-collectie, die ontworpen werd door Virgil Abloh, artistiek directeur van Louis Vuitton.
Kamperen
Nog voor de opening van de winkels stonden reeds lange rijen mensen aan de ingang te wachten. Sommigen hadden er zelfs de nacht doorgebracht om toch maar de hand te kunnen leggen op items uit de nieuwe Markerad-collectie. In Zaventem werden de kooplustigen per tien binnengelaten en elke klant mocht ook maximaal tien artikelen van de nieuwe collectie kopen. “Ik heb dan ook alles gekocht wat ik wilde“, vertelt Alexandre, één van hen, aan Het Laatste Nieuws. “Het totale prijskaartje? 600 euro. Maar dat heb ik er zeker voor over. Virgil Abloh is een absolute trendsetter. Eerder kampeerde ik al voor de schoenen die hij mee ontwierp.”
Minder dan een uur na de opening waren de meeste artikelen van de nieuwe collectie al uitverkocht. Sommige items worden ook al voor een veel hogere prijs aangeboden op tweedehandssites. “Daar kunnen we jammer genoeg niets aan doen”, laat Ikea weten. “Zodra de artikelen verkocht zijn, zijn ze onze eigendom niet meer en doen de klanten wat ze ermee willen. We betreuren wel dat mensen onze spullen meteen na de aankoop online zetten, maar we kunnen hier niet tegen optreden.”