Schuimrubberproducent Recticel heeft plannen om zelf online matrassen te gaan verkopen aan de consument. De webshop kan in zes maanden operationeel zijn, ook al is de officiële beslissing nog niet gevallen.
Concurrent van eigen klanten
Het was topman Olivier Chapelle die het plan kenbaar maakte in de marge van de halfjaarresultaten die de Oost-Vlaamse schuimrubberproducent gisteren voorstelde. Die resultaten waren prima, behalve voor de afdeling ‘slaapcomfort’. Die poot, die matrassen, boxsprings en lattenbodems produceert voor derden en voor eigen merken als Lattoflex, Beka, Bultex en Swissflex, zag zijn omzet met 10% en zijn winst met 40% zakken. “Dat heeft vooral te maken met de lagere trafiek in de winkels”, zegt Chapelle in De Tijd. “Zeker in Duitsland, goed voor zo’n derde van de afzet.” Al geldt die vaststelling voor heel West-Europa, waar de CEO een terugloop van het winkelbezoek ziet met 10 à 15%.
Of die terugval een tijdelijk dan wel structureel probleem is, zal de tweede jaarhelft uitwijzen. Chapelle is echter niet van plan om lijdzaam toe te zien: de Recticel-producten zijn nu al online verkrijgbaar via de webwinkels van slaapketens die klant zijn bij het concern en de CEO wil nu ook werk maken van een Recticel-webshop die de eigen merken verkoopt aan consumenten: “Met een eigen webshop kunnen we wereldwijd groeien, maar een officiële beslissing is er nog niet. Er zijn nog hordes te nemen”, klinkt het.
Zo valt af te wachten hoe de huidige klanten zullen reageren wanneer Recticel zich profileert als een concurrent. Tegelijk heeft het bedrijf geen enkele operationele ervaring met online verkoop, merkt De Tijd nog op. “Ik ben me ervan bewust dat veel e-commerce-initiatieven mislukken. Het wordt een uitdaging”, beseft de CEO. Niettemin gelooft Chapelle er rotsvast in dat “het online initiatief in zes maanden operationeel” kan zijn