Bescheiden maar razend ambitieus
In het Deens verwijst “JYSK” naar alles wat of iedereen die, net als oprichter Lars Larsen zelf, afkomstig is van het schiereiland Jutland. Het woord wordt vaak geassocieerd met bescheidenheid, degelijkheid en eerlijkheid – drie waarden die Larsen zelf hoog in het vaandel voert.
Tegelijk bewijst Larsen dat bescheidenheid ook te rijmen valt met ambitie: “Het was altijd ons doel op de lange termijn om van JYSK een groter en nog winstgevender bedrijf te maken”, zegt Lars Larsen. “De groei in omzet en winst toont dat we goed bezig zijn en een nieuwe mijlpaal hebben bereikt in de ontwikkeling van de groep. Maar we zijn nog lang niet uitgespeeld. We zullen wereldwijd nieuwe JYSK-winkels blijven openen en tegelijk ook onze internetactiviteiten blijven versterken en uitbreiden tot we een webshop hebben in elk land waar we ook fysieke winkels hebben.”
Al actief in 41 landen
Lars Larsen opende zijn eerste JYSK-winkel in 1979 in Aarhus. Nauwelijks vijf jaar later volgde al een eerste winkel in Duitsland. Vandaag is JYSK tot de grootste internationale Deense retailer, opererend onder de namen JYSK Nordic, JYSK Franchise en Dänisches Bettenlager (in Duitsland en Oostenrijk).
De groep telt intussen ruim 2.300 winkels in 41 landen – waaronder een 80-tal in Nederland maar nog geen in België – en heeft distributiecentra in Denemarken (Uldum), Duitsland en Bulgarije. Voor JYSK werken ruim 20.000 medewerkers.
Eigenaar en oprichter Lars Larsen is ook de man achter meubelretailers Bolia.com, IDEmøbler en ILVA. De volledige Lars Larsen Group heeft een geconsolideerde omzet van 3,4 miljard euro.