JYSK haalde in het voorbije boekjaar 2019/2020 een recordomzet van 4,1 miljard euro. Dat is een groei van 7,6%, met dank aan de coronacrisis: mensen investeerden in hun huis voor hun ‘staycation’.
Reisbudget aan meubelen
Veel mensen hebben hun reisbudget besteed aan nieuwe meubelen voor hun huis en tuin, gelooft Jan Bøgh, CEO van interieurketen JYSK. De topman heeft een recordjaar beleefd, met dank aan de coronacrisis. De omzet ging in het afgelopen boekjaar 2019/2020 met 7,6% de hoogte in en klokte af op 4,1 miljard euro.
Het aantal klanten ligt ook dicht bij het niveau van het jaar ervoor, ondanks het feit dat de meerderheid van de JYSK-winkels in maart en april gesloten was. De groei is dan ook een combinatie van een goede omzet pre-coronavirus en een aanzienlijke toename van het aantal klanten na de lockdown, aldus nog Bøgh. Ook de onlineverkoop groeide, net zoals elders, aanzienlijk.
Economische gevolgen komen nog
De berekening van de winst is nog niet klaar, maar de CEO heeft het al over een positieve evolutie. Al waarschuwt de topman dat de keten veel extra kosten heeft moeten maken. Door de gezondheidscrisis heeft JYSK zijn Europese uitrol eveneens wat zien vertragen – en dat bespaarde investeringen.
Wel is de formule, die bekend staat om zijn agressieve expansiepolitiek, vast van plan om die schade in te halen. Terwijl JYSK “maar” 106 nieuwe winkels heeft geopend in 2019/20, wil de meubelverkoper in het lopende boekjaar meer dan 150 nieuwe winkels openen.
Jan Bøgh benadrukt niettemin dat de uitdagingen in het huidige boekjaar best nog groter kunnen worden dan in het voorgaande jaar. “Aangezien de Europese regeringen de werkgelegenheid en de economie hebben ondersteund, hebben veel bedrijven in het vorige boekjaar niet de echte economische gevolgen van het coronavirus ondervonden. Ik verwacht dat dit in 2021 veel bedrijven zal raken, en als de werkloosheid fors toeneemt, heeft dit ook gevolgen voor JYSK”, zegt hij.