Ondanks een daling van de omzet en de winst in 2023 blijft Dovy Keukens marktaandeel winnen in België. Er staan bovendien nog eens zeven winkelopeningen op de planning.
Geen verrassing
Na sterke prestaties in 2021 en 2022 – met dank aan de pandemie – zag Dovy Keukens in 2023 de omzet terugvallen met bijna 15%, van 134 miljoen euro naar 114,4 miljoen euro. De nettowinst daalde met 31% naar 9,3 miljoen euro.
De mindere cijfers komen voor de keukenretailer niet als een verrassing: “We hadden de daling verwacht. Iedereen wist dat die groei niet kon blijven duren. In vergelijking met de jaren voor corona boeken we een heel mooie groei”, zegt Mario Muylle, die het bedrijf leidt met zijn broer Christ, aan De Tijd. De winstdaling is volgens hem te verklaren door de prijsgarantie die Dovy Keukens zijn klanten biedt: die levert de keukenbouwer wel meer marktaandeel op, maar kost ook marge.
Dovy Keukens heeft 39 winkels in België en één in Frankrijk (in Rijsel). Dit jaar plant het bedrijf vijf winkelopeningen in België, waarvan drie in Wallonië. Ook in Frankrijk staan er nog twee openingen op de planning, al verlopen de zaken er moeilijker dan verwacht.