Ludieke in-store actie
Op drie vestigingen van Heylen (Peer, Kortenberg en Lokeren) zijn telkens een aantal parkeerplaatsen in het blauw geschilderd en voorzien van het Facebooklogo. “Het is de eerste Facebook Fan-parking van Europa. Geen enkel ander Belgisch bedrijf trekt social media zelfs werkelijk door tot in de winkels,” weet oprichter Denis Heylen.
Heylen maakt al langer sterk gebruik van sociale media. Zo zet de keten Facebook en Twitter in om over acties te communiceren, naar blogartikels te verwijzen en zelfs cadeaubonnen of andere voordelen te bieden aan klanten. “Bovendien zijn we van plan om in de toonzaal een ‘Like’-bord te plaatsen bij het meubel dat door de meeste Facebookfans geliked is”, zegt online marketing verantwoordelijke Christiane Peschen. “Dankzij zulke acties zien we het aantal fans dagelijks groeien.”
69 procent op Facebook
Heylen krijgt daarbij de hulp van online marketingbureau Quero Media, die voor de woonketen een onderzoek uitvoerde naar het Facebookgebruik van Belgische retailers. Zo bleek dat 69 procent van de Belgische retailers een Facebookpagina heeft (31 van de 45), goed voor gemiddeld 3 878 fans. De enseignes communiceren echter zo’n 7 keer per maand met (potentiële) fans en krijgen daarvoor gemiddeld 8 likes per post.
Qua sociale mediamarketing kan de ludieke parkingactie van Heylen initiatief in ieder geval tellen. Het intitiatief heeft een zeer hoge visibiliteit en ook de ‘incentive’ voor klanten is wel heel duidelijk. Nu nog afwachten of Vlaanderen massaal fan van de woonketen wordt om zich het recht op een geprivilegieerd parkeerplekje toe te eigenen.
{youtubejw}kw2EKtdsaKU{/youtubejw}