Online en offline groei
Voor de wisselkoerseffecten groeide de omzet van Ikea in 2014 met 5,9%, terwijl de groei van de volledige branche met 3,6% een stuk lager was. “De IKEA Group blijft groeien en het is goed te zien dat sprake is van een toenemende groei in al onze verkoopkanalen, zowel in bestaande winkels, nieuw geopende winkels als online. Onze omzetontwikkeling toont aan dat mensen over de hele wereld waardering hebben voor onze woonartikelen tegen zeer betaalbare prijzen”, zegt IKEA-topman Peter Agnefjäll.
Ikea zag op vrijwel alle markten een groei, met China als snelst groeiende markt. Ook in Noord-Amerika en Europa waren de resultaten bevredigend. Die groei wordt zowel online als offline gehaald: “We hebben een duidelijke omnichannelstrategie. IKEA wordt steeds toegankelijk door te blijven investeren in de verbetering van onze producten en bestaande winkels, het openen van nieuwe winkels en de uitbreiding van onze dienstverlening op het gebied van e-commerce en onze verzamel- en transportservice.”
Agnefjäll ziet in de toekomst nog steeds veel ruimte voor Ikea om te groeien. “We zijn nog steeds een kleine speler in veel markten, we hebben een sterk bedrijfsmodel en een fantastisch team van zeer betrokken en enthousiaste medewerkers.”
Ikea geeft de volledige cijfers vrij in januari 2015.