Als er nog nieuwe winkels van Ikea komen, zullen het kleinere stadswinkels zijn volgens CEO Jesper Brodin. Zo zullen de prijzen van producten in de toekomst ook nog zakken, maar wie ze thuis geleverd wil krijgen, moet meer betalen.
Te vaak ‘nee’ gezegd
Ikea ziet zijn winst dalen en ook het aantal bezoekers van de woonwarenhuizen loopt terug. De meubelgigant wordt uitgedaagd door het digitale tijdperk en topman Brodin (ondertussen anderhalf jaar aan het roer) moet daarom een aantal stevige knopen doorhakken.
“Wat in het verleden werkte, werkt nu niet meer. Vroeger zeiden we eigenlijk vaak ‘nee’ tegen klanten die geen auto of geen tijd hadden om naar onze winkel buiten de stad te komen”, zegt de CEO van Ingka, de holding waarin 90% van alle Ikea-winkels zijn ondergebracht, in De Tijd.
Stadswinkels enkel in 30 grootste steden
Ikea gaat daarom inzetten op stadswinkels, die in “de dertig grootste steden van de wereld” moeten komen. De kans dat Amsterdam en Brussel daarbij zitten, is bestaande: “Dat valt nog te bezien, want misschien lukt het ook met de huidige winkels en thuislevering van meubelen”, klinkt het.
Ook over hoe die stadswinkels er precies uit zullen zien, is nog geen uitsluitsel. Later dit jaar moet de beslissing wel vallen, aan de hand van de ervaringen in 25 testwinkels. In Stockholm, Moskou en Londen zijn er momenteel proefwinkels die enkel keukens en woonkamers verkopen en in Parijs komt weldra een soort ‘showroomwinkel’, waar 4500 producten zijn uitgestald (maar klanten slechts 1500 daarvan meteen kunnen meenemen). Grote items zijn er te bestellen en worden thuis geleverd.
Vaste prijs omlaag, leverkost omhoog
Over thuisleveringen is Brodin weliswaar categoriek: gratis worden ze niet. De topman heeft “beslist dat we niet gaan voor gratis, want dan straffen we de klanten die naar onze winkels komen. Daar zal altijd de laagste prijs te vinden zijn.” Die prijzen zullen in de komende jaren overigens nog zakken, aldus Brodin, aangezien Ikea de productiekost nog verder wil terugdringen.
Het service-aanbod voor thuislevering moet dan wel worden uitgebreid, beseft de CEO: online bestellingen zullen in de toekomst al de dag nadien worden geleverd of mogelijk zelfs de dag zelf. Wie daarvoor kiest, moet dus wel een meerprijs betalen. Om dat praktisch mogelijk te maken, wil Brodin sommige winkels uitbreiden tot heuse fulfilmentcenters, met nog grotere magazijnen. Tegen 2025 moeten ook alle leveringen met elektrische wagens gebeuren.
Voor de volledige transformatie van de woonketen geeft de topman zichzelf drie jaar. Een krappe deadline, zeker als je weet dat de nettowinst van de winkeltak vorig jaar met liefst de helft terugviel en het bedrijf ook alles zelf financiert.