Bestaande winkels eerst
Agnefjäll, die begin september zijn nieuwe functie opnam, wil bij voorkeur investeren in de zowat 300 bestaande winkels. Op die manier hoopt hij de omzet van de keten met 10% per jaar te doen toenemen. Dat zal het concern toelaten om zijn omzet te verdubbelen tot zowat 50 miljard euro in 2020, zei hij in een gesprek met de zakenkrant Financial Times.
De plannen van Agnefjäll sluiten daardoor aan bij de wensen van de 87-jarige Ikea-stichter Ingvar Kamprad. De expansieplannen van Ohlsson deden hem tegen alle gewoonten in recentelijk trouwens nog publiekelijk reageren.
“Op een na heb ik alle raden van bestuur meegemaakt. We hadden een volledig akkoord over de 10% groei per jaar en de aanbeveling dat de helft van die groei moet komen uit de bestaande winkels en de andere helft uit de opening van bijkomende verkooppunten. Maar 20 of 25 per jaar? Neen, dat niet. Ik geloof dat het aantal nieuwe winkelopeningen lager zal liggen dan werd aangekondigd door het management. Tien tot twaalf wel”, aldus Kamprad.
Bang voor fouten uit het verleden
Kamprad en Agnefjäll willen een herhaling van de jaren ’70 en ’80 vermijden. Toen zorgde een te snelle expansie in Japan en de VS voor moeilijkheden. Daarom wordt nu ook het tempo van de nieuwe winkelopeningen in India en China verlaagd.
Volgens Agnefjäll sluit een tragere groei ook beter aan de cultuur en de visie van Ikea.