Naar de handelsrechter
De fameuze keukenoorlog begon in 2013, toen Denis Thijs zijn West-Vlaamse concurrent Donald Muylle in de media een ‘leugenaar’ noemde. De toenmalig zaakvoerder van Princess Keukens in Zutendaal ergerde zich aan de reclame van Dovy Keukens, waarin Muylle de lof zingt van de “oerdegelijke” kwaliteit van zijn laminaat, “te herkennen aan het zwartje randje.” Thijs vond echter dat dat streepje juist wees op een verouderd procedé.
Een jaar later escaleerde de affaire, wanneer Princess Keukens het ‘frontlaminaat’ van Donald Muylle openlijk afbrandde als “minderwaardig”. “Als hij oorlog wil, kan hij oorlog krijgen”, sneerde Donald Muylle en hij stapte naar de handelsrechter wegens het besmeuren van zijn goede naam. Daarop diende Princess Keukens een tegenvordering in en eiste de firma op haar beurt een fikse schadevergoeding.
“Niemand heeft gelijk en stop met ruzie maken”
Deze week viel uiteindelijk de uitspraak: de handelsrechter in Tongeren acht het niet bewezen dat Princess de goede naam van Dovy heeft besmeurd of van de hele heisa geprofiteerd heeft om zelf bekender te worden, maar de rechter acht het evenmin bewezen dat Dovy misleidende reclame maakt. Kortom, “niemand heeft gelijk en stop met ruzie maken“.
In een reactie aan Het Laatste Nieuws tonen beide bedrijven zich best tevreden: “Onze reclamecampagnes zijn gebaseerd op de kwalitatieve eigenschappen en de rechter heeft geoordeeld dat Dovy hiermee geen misleidende reclame maakt, iets wat voor Donald zeer belangrijk is”, klinkt het in Roeselare. Ook in Zutendaal zijn ze tevreden: “Wij zijn de procedure niet begonnen. En Dovy heeft niet gekregen wat het verhoopte.”