Beter Bed blijft ambitieus: de beddenverkoper wil in plaats van een retailer een ‘keuzemerk’ worden, en van fysiek naar ‘digital first’ evolueren. De strategie blijkt vruchten af te werpen.
Meer beleving
De Beter Bed Holding, die de ketens Beter Bed en Beddenreus omvat, haalde vorig jaar 7,1% meer omzet en klokte af op 229,4 miljoen euro, waarvan al 18,3% online wordt gerealiseerd. In het vierde kwartaal was de groei evenwel bescheidener: de verkoop steeg met 3,5%. Het aantal bestellingen steeg in het laatste kwartaal nochtans met 17,3%.
CEO John Kruijssen blijft vooral inzetten op een betere klantbeleving en positionering. In Eindhoven opende een tweede Beter Bed Experience-winkel, terwijl de digitale slaapadviestool (“Beter Slapen ID”) nu in de helft van de winkels te vinden is.
Minder fysiek
Toch krimpt de retailgroep. Fysiek dan toch: in de Benelux sloot de groep vorig jaar zes winkels, terwijl er in Nederland maar drie nieuwe bij kwamen. In België ging één winkel dicht, zonder nieuwe openingen.
De groep zegt dan ook ‘digital first’ te willen worden, zo investeerde Beter Bed sterk in sociale media. De retailer gaat er prat op steeds meer ‘adviserende’ content te maken over het onderwerp slaap. Op Instagram groeide het aantal volgers zo met 152%, terwijl het bereik driekwart groter is dan een jaar eerder. Het bedrijf wil naar eigen zeggen “transformeren van een pure retailer naar een keuzemerk”.