Na een stevig eerste kwartaal zet meubel- en decoratieketen Maisons du Monde zijn groeiverhaal verder met een nieuwe CEO en de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Modani.
Omnichannelmodel
De omzet van de retailer steeg in het eerste kwartaal met 11,5% tot 255 miljoen euro, de vergelijkbare groei bedroeg een nog steeds erg keurige 5,1%. Vooral de onlineactiviteiten (+15,1%) en de internationale business (+14,3%) deden het erg goed. Voor 2018 voorziet Maisons du Monde een omzetgroei van ongeveer 10%, 25 tot 30 winkelopeningen en een EBITDA-marge van meer dan 13%.
Op 1 juli treedt een nieuwe CEO aan: Julie Walbaum volgt dan Gilles Petit op, die het bedrijf gedurende drie jaar leidde en onder andere een succesvolle beursgang realiseerde. “Dit is het juiste moment om de operationele verantwoordelijkheden over te dragen aan een waardige opvolger”, aldus Petit. Die opvolger komt uit de eigen rangen: Walbaum was al sinds 2014 ‘executive director digital, customer marketing & customer care’ bij de retailer. Petit blijft lid van de raad van bestuur van het bedrijf en zal de nieuwe CEO adviseren om een vlotte overgang te verzekeren.
Bovendien zet de keten nu ook stappen in de Verenigde Staten, met de acquisitie van 70% van de aandelen van Modani. Die meubelketen hanteert een vergelijkbaar omnichannel zakenmodel, met een snel wisselend assortiment over verschillende categorieën en stijlen. Modani realiseert een omzet van 41,4 miljoen dollar (zo’n 38 miljoen euro) met tien showrooms en een webshop. Maisons du Monde is goed voor meer dan een miljard euro omzet met 313 winkels in zeven Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Spanje en Zwitserland. E-commerce vertegenwoordigt 21% van de omzet van de keten.