Maisons du Monde heeft een prima eerste halfjaar achter de rug. De Franse woonwinkelketen zag zijn omzet met 28% groeien. Met dank aan de opening van nieuwe vestigingen én een groeiende bijdrage van het internet.
13 nieuwe winkels
Maisons du Monde realiseerde in de eerste zes maanden van het jaar een omzet van 389,6 miljoen euro, hetzij 28% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is deels te danken aan de opening van nieuwe winkels: de woonwinkelketen telt intussen 275 winkels, dat zijn er netto 13 meer dan eind juni 2015.
Op vergelijkbare basis bedroeg de winstgroei 16,6%. Een gevolg van succesvolle collecties in meubels en decoratie én van de groeiende bijdrage van het internet. Sinds begin dit jaar kunnen klanten in Frankrijk en Zwitserland trouwens spullen online bestellen en gratis laten leveren in een winkel naar keuze.
Nog altijd rode cijfers
De verkoop mag dan al snor zitten, de woonwinkelketen draait wel nog altijd rode cijfers. Het voorbije halfjaar liep het nettoverlies ‑ mede als gevolg van investeringen in expansie, marketing en digitalisering ‑ op tot 53,9 miljoen euro, bijna 2,5 keer meer dan in de eerste helft van 2016.
Maar topman Gilles Petit gelooft rotsvast in het businessmodel, zo vertelt hij bij de collega’s van LSA: “De groei is evenwichtig gespreid tussen meubilair en decoratie, tussen winkels en internet, tussen Frankrijk en Internationaal. Dat evenwicht bewijst de soliditeit van ons model. Bovendien heeft de beursintroductie (eind mei, nvdr.) onze financiële structuur versterkt, waardoor we meer financiële manoeuvreerruimte hebben om onze expansieplannen voort te zetten.” Voor het hele jaar rekent Petit op een groepsomzet van 800 à 815 miljoen euro (tegenover 699 miljoen euro in 2015).