Vrijdag opent decoratieketen Maisons du Monde z’n 23ste Belgische winkel, op de Antwerpse Meir. De retailer voegt steeds meer diensten toe en brengt de onlinewereld naar de fysieke winkel.
Merkbekendheid versterken
Met 1500 vierkante meter verkoopoppervlakte is dit meteen de grootste stadswinkel voor de keten in België, en dat op een toplocatie. “We beschouwen dit dan ook als een echte flagshipstore,” zegt country manager Arielle Dupont. De winkel zal de merkbekendheid van Maisons du Monde in Vlaanderen versterken. Door een nieuwe vestiging te openen in volle coronacrisis bevestigt de keten bovendien z’n ambities in het land. “Een grote woonwinkel in het centrum van de stad is een groot voordeel voor de stadsbewoners,” denkt regiomanager Pieter Deduytsche. “Mensen kunnen hier alle producten komen bekijken en uittesten, en ze vervolgens aan huis laten leveren, zonder dat ze de auto moeten nemen naar een baanwinkel.”
Het atypische pand met een grote kelderverdieping baadt al volop in de kerstsfeer. Maisons du Monde combineert in z’n assortiment kleinere meeneemartikelen met groter meubilair en zet sterk in op themacollecties: “Net als moderetailers werken we met seizoenen, wat vrij uniek is in de decoratiesector. Het aanbod roteert voortdurend, klanten ontdekken elke keer iets nieuws in onze winkels. Vroeger kochten mensen vaak interieurstukken voor het leven, vandaag willen ze variëren. Wij bieden uiteenlopende stijlen, van Scandinavisch tot etnisch, voor elk budget. Zowel studenten als vijftigers vinden hier hun gading.”
Sterke onlinegroei
Maisons du Monde voegt steeds meer diensten toe in z’n winkels. Klanten kunnen terecht in een advieshoek in de kelderverdieping, waar ze kennismaken met de volledige collectie online, en ook stalen van de beschikbare stoffen en houtsoorten kunnen bekijken. Nieuw is ook een dienst die 3D-stijladvies aanbiedt: de retailer nam vorig jaar de startup Rhinov over. Klanten kunnen foto’s van hun woning doorsturen en hun stijlvoorkeuren aangeven, een team van interieurarchitecten bezorgt daarop interieuradvies in de vorm van fotorealistische 3D weergaven. “Dat kan al vanaf 99 euro per kamer. Binnenkort komt die dienst ook naar België.”
De coronacrisis betekent een opportuniteit voor de interieur- en decoratiesector: consumenten kunnen niet op reis en besteden de vrijgekomen budgetten in hun woning. Sinds de heropening na de lockdown draaien de winkels van Maisons du Monde een omzetgroei van 18%. Online groeide voor de groep zelfs met 51%, waarbij België één van de sterkste stijgers is. Intussen is al zo’n 25% van de totaal omzet van de retailer digitaal – dus afkomstig van de webshop of van de verkoop met tablets in de fysieke winkels. De retailer opent nu ook een marktplaats met producten van concullega’s die niet in het Maisons du Monde assortiment zitten. “We verweven online en offline en worden een echte omnichannelspeler.”