Dalende verkopen duwden Maisons Du Monde vorig jaar in het verlies. Prijsverlagingen en een rationalisering van het assortiment moeten de woonwinkelketen er weer bovenop helpen.
4000 prijsverlagingen
Na het recente faillissement van Casa komt ook de Franse keten Maisons du Monde met slecht nieuws. De woondecoratieretailer zag de omzet vorig jaar met 11,2% dalen naar 1 miljard euro, nadat de verkopen in 2023 ook al 9,3% lager gingen. Dat resulteerde in een nettoverlies van liefst 115 miljoen euro, tegenover een winst van 8,8 miljoen een jaar eerder. Die rode cijfers worden weliswaar deels verklaard door 81 miljoen euro aan uitzonderlijke afschrijvingen. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg 1,2 miljoen euro, tegenover 45,8 miljoen in 2023, en dat ondanks 45 miljoen euro aan kostenbesparingen.
De woonwinkelketen wijt de slechte cijfers aan een moeilijke context voor de sector van wooninrichting en decoratie, die nog versterkt wordt door ongunstige macro-economische factoren. Om een ommekeer te realiseren wil de retailer nog eens voor honderd miljoen aan kosten besparen. Om weer klanten aan te trekken worden 4000 producten in prijs verlaagd. Maisons du Monde slankt ook het assortiment af en rolt zijn nieuwe winkelconcept verder uit: 63 winkels werden heringericht, waarvan vier in België. De retailer opende hier ook één nieuwe vestiging, in Hognoul bij Luik.
Maisons du Monde is actief met 338 winkels in negen landen: naast Frankrijk zijn dat ook België, Duitsland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zwitserland.