Fabrieken zijn dicht door corona en het transport loopt vertragingen op: meubelmerk Made.com loopt de laatste maanden flink wat inkomsten mis en zal zijn verwachtingen dit jaar niet halen.
Leveringen halen 2021 niet meer
De storingen in de mondiale toeleveringsketen werden de voorbije maanden steeds erger. Door de coronapandemie liepen zeetransport en productie eerst vertragingen op, waarna de schepen strop zaten in de havens door de plotse toevloed. Ondertussen zorgt een nieuwe coronagolf opnieuw voor fabriekssluitingen, terwijl piekende energie- en brandstofprijzen zowel de productie als het transport verder bemoeilijken.
Op meubelretailer Made.com begint het zwaar door te wegen. Hoewel de vraag naar interieurartikelen sterk blijft, wordt dat tenietgedaan door vertragingen in de leveringen. Zowel de timing van nieuwe voorraden als de bezorging bij klanten lopen vertraging op. Bovendien zijn fabrieken van het merk in Vietnam al een tijdje gesloten omwille van Covid-19.
Investeren in voorraad en logistiek
De verwachtingen voor dit jaar zal Made.com niet meer halen, geeft het bedrijf toe volgens The Guardian. Tot 45 miljoen Britse pond (zo’n 53 miljoen euro) aan verwachte inkomsten zullen pas voor volgend jaar zijn. Bijgevolg verlaagt de retailer zijn omzetprognose van 410 miljoen naar 375 miljoen pond. De leveringsproblemen vreten ook aan de winst. Nochtans zal het bedrijf naar verwachting 40% meer hebben verkocht in 2021.
Om zich te wapenen, bouwt de meubelverkoper nu een grotere voorraad op. Het bedrijf investeert ook in zijn opslag en logistiek, om ervoor te zorgen dat het vanaf 2022 artikelen veel sneller bij de consument kon krijgen. “Bovendien is de aanvoer van goederen uit Vietnam nu bijna terug op normale niveaus,” probeert Made gerust te stellen.