Made.com gaat in zee met Katoen Natie: alle fulfilment voor het Europese vasteland gebeurt vanaf deze maand vanuit Antwerpen. De onlinemeubelverkoper wil zo flexibeler en ‘brexitproof’ werken.
Ruimte om te verdubbelen
De Britse onlinemeubelverkoper laat Katoen Natie voortaan zijn logistieke afwikkeling voor het Europese vasteland regelen. Vanuit de magazijnen in de Antwerpse haven worden de meubelen naar tien verschillende landen in Europa verstuurd. Binnenkort komen daar mogelijk nog twee landen bij, want Made.com wil ook nog in Portugal en Italië van start gaan.
“We groeien fors en willen niet om de twee jaar naar een nieuw magazijn verhuizen”, laat logistiek directeur Frédéric Beltoise optekenen in De Tijd. Made.com start er inderdaad met een oppervlakte van 36.000 m², maar heeft al afspraken om die ruimte op termijn te verdubbelen. De Britten zouden dan het grootste e-commercemagazijn van België krijgen.
Van de boot naar de klant
De keuze voor België, dat nochtans vaak wordt vermeden als het over e-commercelogistiek gaat, komt ook voort uit de gunstige ligging. “Ons nieuwe magazijn ligt centraal in Europa en vlak bij de havens van Rotterdam en Antwerpen, waarlangs 70% van onze producten aankomt”, aldus Beltoise. Vooral gezien het korteketenmodel van de meubelretailer is die havenligging interessant: aangezien Made.com rechtstreeks in fabrieken in China laat produceren, worden de producten ook al bij de producent speciaal voor de e-commercespeler verpakt. Veel meubelen gaan bovendien pas in productie wanneer ze door klanten zijn besteld. Bijgevolg hoeft 45% van de producten niet eens meer in het magazijn, maar worden ze direct naar de klanten verstuurd van zodra de boten uit China in Antwerpen aanmeren.
Met de komst naar het Europese vasteland wil het Britse bedrijf ook ‘brexitproof’ zijn: de Britse logistiek en die voor de andere markten is vorig jaar met die reden al losgekoppeld. Made.com, dat 500 mensen tewerkstelt, heeft zijn hoofdkantoor nog wel in Londen. De onlineretailer haalde in 2018 een omzet van 173 miljoen pond (zo’n 190 miljoen euro), goed voor een groei van 37%, en draait naar eigen zeggen bijna break-even.