De gemiddelde Belg zal de komende drie jaren 18% minder investeren in zijn interieur. Verf, behang en vloerbedekking doen het wel goed. Online wordt belangrijker voor kleinere aankopen, zoals decoratie, geschenk- en tafelartikelen.
Keuken en badkamer op kop
Uit een enquête in opdracht van Comeos blijkt dat het te besteden budget voor de volgende drie jaar gemiddeld 3926 euro zou bedragen. Categorieën die stijgen zijn verf, behang en vloerbedekking. Dalende productgroepen zijn onder andere keukenartikelen, verlichting en decoratie. Duidelijk is wel dat Belgen meer wensen te investeren in welzijn: het budget voor zowel de keuken als de badkamer gaat de hoogte in. Ook het thuisbureau wordt een investeringspost, een evolutie die een gevolg is van veranderingen op de arbeidsmarkt uiteraard.
Belgische consumenten zullen de komende drie jaar hun aankopen vooral doen in de doe-het-zelfzaak, gevolgd door de meubelketen, de zelfstandige meubelzaak en de zelfstandige decoratiewinkel. Heavy spenders verkiezen voornamelijk de zelfstandige meubelzaak, maar spenderen ook meer online. Prijs en aanbod zijn de meest bepalende factoren in de kanaalkeuze, al vinden oudere consumenten ook advies belangrijk. Consumenten tonen vertrouwen in de kwaliteit van fabrikantenmerken en kiezen winkelmerken vooral voor de prijs en de prijs-kwaliteitverhouding.
Bijna één derde van de Belgen geeft aan de komende drie jaar interieurartikelen te willen aankopen via het internet. De intentie om online aan te kopen is wel leeftijdsgebonden: barrières voor online aankopen zijn algemeen wantrouwen en de afwezigheid van sociaal contact. De online koopintentie is vooral hoog voor decoratieartikelen, geschenk- en tafelartikelen, keukenartikelen. Voor jong en oud is het internet wel een belangrijk informatiekanaal, maar de winkel en het advies van de verkoper worden toch hoger ingeschat.
Keuzes maken
Woonretailers moeten dan ook duidelijke keuzes maken in de winkelpositionering. Er ontstaat immers een grotere polarisatie in de samenleving. Retailers moeten beslissen in welk marktsegment ze dominant willen worden en/of een kanaalstrategie uitwerken die zowel de boven- als de onderkant van de markt kan bewerken. In beide marktsegmenten kan men zeer rendabel zijn, maar: “Don’t be stuck in the middle”.
Aandacht voor oudere shoppers loont: zij besteden de hoogste bedragen aan interieur. De winkel blijft een cruciaal informatiekanaal. Prijserosie en ‘down trading’ kunnen retailers tegengaan door meer aandacht te besteden aan ervaring en branding, maar ook door de verwende en veeleisende shopper te verrassen.
De cijfers komen van marketingbureau Thalia, dat in samenwerking met Shopperware een grootschalig onderzoek uitvoerde naar de Belg en zijn interieur, op vraag van Comeos. Bedoeling was om het huidig en toekomstig koopgedrag van de Belg in kaart te brengen en een strategische visie over wonen en decoratie te ontwikkelen. De onderzoekers ondervroegen 1209 gezinnen.