Alle Belgische IKEA-winkels krijgen de komende maanden een ‘Circular Hub’: een koopjeshoek waar klanten hun tweedehandproducten kunnen verkopen. Het initiatief past in de circulaire ambities van de retailer.
Tweede kans
Tegen 2030 wil IKEA België een circulaire bedrijf zijn: de retailer zal voortaan zoveel mogelijk werken met gerecycleerde en hernieuwbare producten om de afvalberg te verkleinen. Om die groene boodschap ook uit te dragen naar de 12 miljoen jaarlijkse winkelbezoekers, pakt de woonketen sinds maandag 1 maart uit met de ‘Circular Hub’: een nieuwe ruimte waar klanten hun meubels en andere producten een tweede leven kunnen bezorgen.
Klanten kunnen hun oude meubels terugbrengen naar de winkel. In ruil krijgen ze tot 50% van de nieuwprijs in de vorm van een waardebon. Op de website ikea.be kunnen klanten kennismaken met de vernieuwde tweedehands service en een offerte opmaken voor de producten die ze willen terugbrengen. De eerste Circular Hub bevindt zich in de vestiging in Mons, de andere Belgische IKEA-winkels volgen in de loop van de komende maanden.
Workshops
In de vernieuwde koopjeshoek worden niet alleen gebruikte meubels en andere producten verkocht, maar in deze inspirerende ruimte worden de meubels ook hersteld, herverpakt, gedemonteerd en gerecycleerd. Binnenkort zullen er ook workshops georganiseerd worden. Dat is nu helaas nog niet mogelijk omwille van de coronapandemie. In afwachting deelt IKEA z’n expertise rond de circulaire economie al via IKEA Harmoni, een online wegwijzer die de basisprincipes van het meubels herstellen en recycleren toelicht. En via de IKEA Better Living App kunnen klanten nog tot 14 maart deelnemen aan de ‘Duurzaam leven’ challenge: je wordt twee weken lang gestimuleerd om thuis duurzame stappen te zetten en je kan aan de hand van concrete voorbeelden zien wat de impact is van die kleine acties.
Het hoofddoel van de meubelgigant is om afval zoveel mogelijk te vermijden. Wanneer een product om allerlei redenen toch niet doorverkocht kan worden, kijkt IKEA naar een andere manier om het product op een correcte manier te recycleren. In de eerste plaats reikt de retailer de hand aan externe partners zoals de kringwinkels om een oplossing te bieden voor de producten die zij zelf geen tweede leven kunnen geven. Daarmee verhindert IKEA dat deze producten op de afvalberg verdwijnen.