RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe DSM Keukens groeit in een vechtmarkt

icon
Wonen3 december, 2018

DSM Keukens opende zopas zijn dertiende vestiging in ons land, in Drogenbos. De keten ziet ondanks de sterke concurrentie nog enkele witte vlekken in Vlaanderen, maar kijkt sinds de opening in Namen ook nadrukkelijk naar het zuiden van het land.

 

Ruimte voor expansie

Ongeveer 125.000 keukens per jaar: zo groot in de markt in België. Ze is behoorlijk competitief bovendien. In het zog van marktleider Ikea strijden verschillende lokale en internationale specialisten om de gunst van de consument: DSM, Dovy, De Abdij, Eggo, Ixina… en ook elektroketens als Van den Borre en Krëfel moeien zich tegenwoordig op het strijdtoneel. Hoe DSM Keukens zich onderscheidt in deze druk bevolkte markt? Het bedrijf mikt eerder op het midden- tot hogere segment van de markt en zet sterk in op service, vertelt Sofie de Schepper – vierde generatie van de familie De Schepper-Martens (DSM) – die we ontmoeten op het hoofdkantoor in Nevele.

 

Dertien toonzalen heeft de keukenspecialist nu: allemaal grote baanwinkels op goed zichtbare A-locaties, bijvoorbeeld aan de A12 in Aartselaar of de Mechelsesteenweg in Kampenhout. Er is nog ruimte voor expansie, weet onze gesprekpartner: “Er zijn nog enkele witte vlekken in Vlaanderen en we hebben de ambitie om die op te vullen.” Voorts wenkt ook het zuiden van het land. Sinds eind mei is DSM ook actief in Wallonië: het opende een showroom in Wierde bij Namen.

 

Ruimste keuze

Een keuken kopen mensen gemiddeld om de acht jaar. Keukens zijn maatwerk, geen meeneemproducten, dus je koopt ze niet zomaar in een webshop, maar vaak begint de klantreis wel online: daar gaan consumenten op zoek naar inspiratie en oriënteren ze zich. Daarna bezoeken ze vaak showrooms van verschillende concurrenten, om te vergelijken. DSM zet daarom in op zeer grote toonzalen die meer dan vijftig keukens tonen, in verschillende stijlen en prijsklassen. “Het moet een feest zijn om bij ons te winkelen. We bieden de ruimste keuze, van landelijk tot eigentijds, en dat laten we dan ook zien. Als je je zin bij ons niet vindt, waar dan wel? Onze verkopers zijn erop getraind om het aankoopproces goed te begeleiden. Ze zullen klanten bijvoorbeeld wijzen op het belang van ergonomie, iets waar mensen niet altijd aan denken.”

 

Een eerste verkoopgesprek duurt makkelijk tot drie uur. Als de beslissing genomen is, komen de keukenstilisten van DSM bij de klanten thuis alles opmeten. “Het zijn binnenhuisarchitecten die een opleiding van twee jaar achter de rug hebben. Zij zien geen detail over het hoofd, zodat alle leidingen en aansluitingen voorzien worden op de juiste plek. Nadat de keuken volledig is uitgetekend, kan ook de exacte verkoopprijs worden bepaald.”

 

Innovatief design

DSM legt de nadruk op service van a tot z. “We hebben een eigen besteldienst, een eigen transportdienst, plaatsers, een dienst na verkoop…” De keukens worden door een Belgisch designteam ontworpen. De productie wordt uitbesteed, voor een grotere flexibiliteit. Op die manier kan DSM steeds met vernieuwende materialen en technologie uitpakken. “We zijn erg innovatief, maar eigenlijk vertellen we dat te weinig. Daarom hebben we nu een televisiespot laten maken, die de passie van onze medewerkers goed weergeeft.”

 

Wat vandaag de toonaangevende keukentrends zijn? “De keuken is geen aparte ruimte meer, ze is een volwaardig deel van de woonruimte. Mensen leven in hun keuken. Open keukens worden de norm, het belang van design neemt toe. Lak blijft populair, maar ook nieuwe, kras- en vlekbestendige materialen zoals Solidix laminaat. Vaak zien we combinaties van warme en koude materialen, zoals hout en laminaat of marmer. En er zijn ook technologische innovaties: ingewerkte contactpunten, USB-aansluitingen, inductiekookplaten met geïntegreerde afzuiging…”

 

100 jaar

In 2019 viert DSM Keukens zijn honderdste verjaardag, want de roots van het familiebedrijf gaan terug tot 1919: toen opende de familie De Schepper in Nevele een winkel die gespecialiseerd was in kachels, keukengerei en huwelijkslijsten. Sinds de jaren 1980 staat met Koen De Schepper en Fabienne Martens de derde generatie aan het roer. Zij legden de focus volledig op keukens en gaven het bedrijf de naam DSM, naar de initialen van hun achternamen. Inmiddels staat ook de vierde generatie klaar, met Sofie, Wouter en Tim.

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen7 mei, 2025
    Ikea organiseert tweede “grootste rommelmarkt van België”

    Op 7 juni organiseert Ikea België voor het tweede jaar op rij "de grootste rommelmarkt van het land". De eerste editie trok vorig jaar 800 standhouders en 81.000 bezoekers.

  • icon
    Wonen30 april, 2025
    [In Beeld] Ikea opent nieuwe generatie stadswinkel op Oxford Street

    Op 1 mei opent Ikea een stadswinkel voor klein behuisde Londenaars én internationale toeristen, op de populaire winkelstraat Oxford Street.

  • icon
    Wonen30 april, 2025
    Casa nu ook in Nederland failliet

    De Nederlandse winkels van Casa hebben woensdagochtend de deuren niet meer geopend: de retailer werd dinsdag failliet verklaard, een logisch gevolg van het eerdere faillissement van het moederbedrijf in België.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN