DSM Keukens opende zopas zijn dertiende vestiging in ons land, in Drogenbos. De keten ziet ondanks de sterke concurrentie nog enkele witte vlekken in Vlaanderen, maar kijkt sinds de opening in Namen ook nadrukkelijk naar het zuiden van het land.
Ruimte voor expansie
Ongeveer 125.000 keukens per jaar: zo groot in de markt in België. Ze is behoorlijk competitief bovendien. In het zog van marktleider Ikea strijden verschillende lokale en internationale specialisten om de gunst van de consument: DSM, Dovy, De Abdij, Eggo, Ixina… en ook elektroketens als Van den Borre en Krëfel moeien zich tegenwoordig op het strijdtoneel. Hoe DSM Keukens zich onderscheidt in deze druk bevolkte markt? Het bedrijf mikt eerder op het midden- tot hogere segment van de markt en zet sterk in op service, vertelt Sofie de Schepper – vierde generatie van de familie De Schepper-Martens (DSM) – die we ontmoeten op het hoofdkantoor in Nevele.
Dertien toonzalen heeft de keukenspecialist nu: allemaal grote baanwinkels op goed zichtbare A-locaties, bijvoorbeeld aan de A12 in Aartselaar of de Mechelsesteenweg in Kampenhout. Er is nog ruimte voor expansie, weet onze gesprekpartner: “Er zijn nog enkele witte vlekken in Vlaanderen en we hebben de ambitie om die op te vullen.” Voorts wenkt ook het zuiden van het land. Sinds eind mei is DSM ook actief in Wallonië: het opende een showroom in Wierde bij Namen.
Ruimste keuze
Een keuken kopen mensen gemiddeld om de acht jaar. Keukens zijn maatwerk, geen meeneemproducten, dus je koopt ze niet zomaar in een webshop, maar vaak begint de klantreis wel online: daar gaan consumenten op zoek naar inspiratie en oriënteren ze zich. Daarna bezoeken ze vaak showrooms van verschillende concurrenten, om te vergelijken. DSM zet daarom in op zeer grote toonzalen die meer dan vijftig keukens tonen, in verschillende stijlen en prijsklassen. “Het moet een feest zijn om bij ons te winkelen. We bieden de ruimste keuze, van landelijk tot eigentijds, en dat laten we dan ook zien. Als je je zin bij ons niet vindt, waar dan wel? Onze verkopers zijn erop getraind om het aankoopproces goed te begeleiden. Ze zullen klanten bijvoorbeeld wijzen op het belang van ergonomie, iets waar mensen niet altijd aan denken.”
Een eerste verkoopgesprek duurt makkelijk tot drie uur. Als de beslissing genomen is, komen de keukenstilisten van DSM bij de klanten thuis alles opmeten. “Het zijn binnenhuisarchitecten die een opleiding van twee jaar achter de rug hebben. Zij zien geen detail over het hoofd, zodat alle leidingen en aansluitingen voorzien worden op de juiste plek. Nadat de keuken volledig is uitgetekend, kan ook de exacte verkoopprijs worden bepaald.”
Innovatief design
DSM legt de nadruk op service van a tot z. “We hebben een eigen besteldienst, een eigen transportdienst, plaatsers, een dienst na verkoop…” De keukens worden door een Belgisch designteam ontworpen. De productie wordt uitbesteed, voor een grotere flexibiliteit. Op die manier kan DSM steeds met vernieuwende materialen en technologie uitpakken. “We zijn erg innovatief, maar eigenlijk vertellen we dat te weinig. Daarom hebben we nu een televisiespot laten maken, die de passie van onze medewerkers goed weergeeft.”
Wat vandaag de toonaangevende keukentrends zijn? “De keuken is geen aparte ruimte meer, ze is een volwaardig deel van de woonruimte. Mensen leven in hun keuken. Open keukens worden de norm, het belang van design neemt toe. Lak blijft populair, maar ook nieuwe, kras- en vlekbestendige materialen zoals Solidix laminaat. Vaak zien we combinaties van warme en koude materialen, zoals hout en laminaat of marmer. En er zijn ook technologische innovaties: ingewerkte contactpunten, USB-aansluitingen, inductiekookplaten met geïntegreerde afzuiging…”
100 jaar
In 2019 viert DSM Keukens zijn honderdste verjaardag, want de roots van het familiebedrijf gaan terug tot 1919: toen opende de familie De Schepper in Nevele een winkel die gespecialiseerd was in kachels, keukengerei en huwelijkslijsten. Sinds de jaren 1980 staat met Koen De Schepper en Fabienne Martens de derde generatie aan het roer. Zij legden de focus volledig op keukens en gaven het bedrijf de naam DSM, naar de initialen van hun achternamen. Inmiddels staat ook de vierde generatie klaar, met Sofie, Wouter en Tim.