Expansie op Belgische markt
In de nieuwe groeistrategie moet België een belangrijke rol gaan spelen. Momenteel heeft de Nederlandse keten negen vestigingen in Vlaanderen, maar daar moeten er de komende jaren nog eens 28 tot 30 bij komen. “In Vlaanderen hebben we dan volledige dekking, we willen heel Vlaanderen oranje kleuren“, zegt algemeen directeur Rob Berns.
Kwantum heeft zich, naar eigen zeggen, twee jaar geleden al weten aan te passen aan de Belgische klant, door meer in te spelen op diens wensen. “We liggen op een 27 procent hogere omzet dan begroot. We worden volledig omarmd. We zijn daar een nieuwe Nederlandse formule met een zwaar prijsimago gestart. Klanten die gordijnen kopen, ze afnemen en een paar maanden later terugkomen om ook voor hun andere ramen gordijnen te kopen. Omdat ze de prijs niet geloven. Echt, we zijn tientallen procenten goedkoper.”
In Nederland, waar de keten al een honderdtal winkels heeft, zullen er echter geen nieuwe vestigingen kopen. Alle winkels zullen wel omgebouwd worden. Daarbij wordt de huidige strategie gewoon verder uitgevoerd. “We krijgen van Gilde de vrijheid om de bedrijfsvoering voort te zetten. Sterker nog: op basis van de bestaande strategie is Gilde ingestapt. Prijs blijft ons belangrijkste strategische punt. We blijven discounter.”