De winst van de Nederlandse discountwebshop VidaXL heeft een flinke deuk opgelopen: van 260 miljoen euro naar nog geen 30 miljoen. Achter die cijfers schuilt wel een complexere realiteit.
Uitzondering of kanteljaar?
In 2023 zakte de winst van VidaXL van 260 naar 29,8 miljoen euro, zo leest Quote in het jaarverslag dat rond kerst werd ingediend. Een enorme val, maar wel een die wat context verdient: 2022 was een absoluut recordjaar, grotendeels te danken aan slimme vastgoedtransacties, zoals sale-and-lease-backdeals die ook in 2020 en 2021 aanzienlijke winsten opleverden.
Zonder dergelijke eenmalige voordelen tonen de jaarcijfers een genuanceerder beeld van de operationele prestaties. In vergelijking met 2019 bijvoorbeeld, is er sprake van een winstgroei van ruim 7 miljoen euro. Dit zou suggereren dat VidaXL, ondanks de recente tegenvallers, structureel sterker staat dan in de jaren voorafgaand aan de pandemie.
Wel gaat de winstdaling hand in hand met een omzetdaling. De totale omzet zakte van 760 miljoen euro in 2022 naar 736 miljoen euro in 2023. Vooral buiten Europa bleek de vraag naar de goedkope huis- en tuinproducten van VidaXL gedaald. Vergeet echter niet dat het hier om 2023 gaat, het jaar waarin Temu zijn eerste stapjes zette in Nederland, Frankrijk en andere Europese landen. De impact van die nieuwe concurrent zal wellicht pas in het boekjaar 2024 ten volle zichtbaar worden.