Grote problemen in Frankrijk
Eerst het goede nieuws: de kwartaalwinst op groepsniveau steeg met 5,8% tot 271 miljoen pond (ca. 325 miljoen euro) bij een totale omzet van 2,921 miljard pond (+8%) of ruim 3,5 miljard euro. Al oogt die stijging bij constante wisselkoersen al een pak minder indrukwekkend: +1,7% winst en +4,6% omzet (op vergelijkbare basis +1,4%).
Vooral in Frankrijk, met Castorama en Brico Depot nog altijd goed voor de helft van de groepswinst, krijgt Kingfisher het steeds moeilijker: het Franse consumentenvertrouwen is “nog altijd zwak, en er zijn geen duidelijke signalen die wijzen op een snelle verbetering“, zegt topman Ian Cheshire. “Terwijl de verkoop steeg in elk van onze geografische zones, blijft de markt uitdagend, vooral in Frankrijk.”
In Frankrijk bleef de kwartaalomzet op vergelijkbare basis onveranderd, net als de winst (om en bij de 140 miljoen pond of bijna 168 miljoen euro), maar exclusief wisselkoerseffecten daalde de winst wel met 5,6%. Om de verkoop op peil te houden, moeten Castorama en Brico Depot steeds meer naar het wapen van de promotionele kortingen grijpen, en dat laat zich voelen in de winstmarge.
Britse omzet onder de prognoses
Ook in zijn thuisland gaat het Kingfisher nog lang niet voor de wind: in het Verenigd Koninkrijk en Ierland zag B&Q, dat in oktober laatstleden nog een grondige managementwissel onderging, zijn vergelijkbare omzet met 0,4% stijgen: een pak minder dan de 1,2% waarop analisten hadden gerekend. De winst ging er wel met 7,9% op vooruit tot 63 miljoen pond (ca. 75 miljoen euro)
Screwfix, de keten die zich dan weer vooral op vaklui richt, meldde wel een vergelijkbare omzetgroei met 11% dankzij “bemoedigende signalen in de markt van de kleinere vaklui”. Kingfisher denkt dat de Britse huizenmarkt het ergste gehad heeft, nu de regering een plan heeft aangekondigd om huizenkopers te steunen.