Textiel en buitenshuis
Dit jaar wil Ikea de nadruk leggen op de verkoop van huistextiel. De keten verwacht dat de consument door de crisis een hoger belang zal hechten aan de inrichting van zijn woning. Om dat te ondersteunen, opent Ikea tot 20 oktober een tijdelijk textielatelier langs de Waterloolaan in Brussel. Ook de tuin en de buitenactiviteiten krijgen, gezien het grote succes, verhoogde aandacht.
Ikea zegt ook veel belang te hechten aan de communicatie met zijn klanten. Het meubelbedrijf lanceerde daartoe vorig jaar het digitale Ikea Family-platform, waar klanten elkaar kunnen adviseren. Bovendien laat het Ikea toe te zien waar zijn klanten mee bezig zijn.
Duurzaamheid, voor zichzelf en voor anderen
Daarnaast wil Ikea op duurzaamheid spelen: vorige week al maakte de groep bekend vanaf 2016 nog uitsluitend LED-verlichting te zullen verkopen (dus ook geen halogeenlampen of klassieke spaarlampen meer!). Ook slimme sorteeroplossingen voor afval en waterbesparende kranen krijgen een prominente plek in het aanbod.
Ook voor zichzelf wil Ikea dit jaar de nadruk leggen op duurzaamheid. Zo wil het bedrijf tegen 2015 volledig op hernieuwbare energie draaien en 90% van het eigen afval recycleren. Bovendien zal de keten samenwerken met de Kringwinkels om een tweede leven te bezorgen aan de Ikea-producten.
Uitbreiding naar Bergen en Hasselt
De komende maanden wil het bedrijf zestig tot tachtig nieuwe managers aanwerven, die zowel in de bestaande woonwarenhuizen als in toekomstige projecten zullen worden ingezet. De keten wil immers bijkomende vestigingen openen in Bergen, Hasselt en Antwerpen.
De plannen voor Bergen zijn al het verst gevorderd: “Als alles volgens plan verloopt, zullen we tegen eind dit jaar de aanvraag voor een bouwvergunning indienen”, zegt PR-manager Nele Bouchier. Daarnaast voert Ikea voor de nieuwe vestiging nabij Hasselt gesprekken met het stadsbestuur en het gewest.
De tweede vestiging in het Antwerpse, waar IKEA al jaren naar uitkijkt, is nog niet voor meteen: “Voorlopig worden verschillende pistes onderzocht, maar is er nog niets concreet uit de bus gekomen”, klinkt het rond dat dossier.
Ikea België, waar zowat 2500 mensen werken, mocht in het afgelopen boekjaar 12,9 miljoen bezoekers ontvangen in zijn winkels. Daarnaast bezochten bijna twintig miljoen mensen de website van het bedrijf. Winstcijfers werden overigens niet bekendgemaakt.
– Karin Bosteels en Johan Van Geyte