Jysk heeft in drie jaar tijd meer dan één winkel per dag verbouwd naar het nieuwste winkelconcept. De miljoeneninvestering trekt meer en jongere klanten, zegt de Deense woonwinkelketen.
Verbeterde winkelervaring
Jysk heeft het driejarenplan voor de modernisering van zijn winkelpark voltooid: meer dan tweeduizend winkels werden verbouwd naar het zogenaamde “Store Concept 3.0”, een investering van 4,7 miljard Deense kronen (630 miljoen euro). Dat winkelconcept, met lichte vloeren in houtlook, inspirerende kamerinterieurs, nieuwe verlichting en zachte kleuren, werd geïntroduceerd in 2018 en het toonde zulke goede resultaten dat de retailer in 2021 besliste om over te gaan tot een versnelde uitrol.
Ondanks de grote uitdagingen, met langere levertijden voor voorraden en prijsstijgingen voor grondstoffen na COVID-19, is die uitrol nu succesvol afgerond. “Ons nieuwe concept heeft de winkelervaring enorm verbeterd en samen met de ontwikkeling van ons assortiment geloven we dat we een enorme stap voorwaarts hebben gezet als het gaat om merk- en kwaliteitsperceptie. Dit uit zich ook in meer jongere klanten en betere feedback van klanten”, zegt Carsten Nørgreen Weinkouff, verantwoordelijk voor het winkelpark bij Jysk.
Goede investering
“Om aantrekkelijk te blijven voor onze klanten moeten we investeren in onze winkels, en gezien onze constante omzetgroei en solide winstresultaten in de afgelopen boekjaren durf ik te zeggen dat de investering het geld waard is,” zegt hij. Een logische vraag is nu wanneer Store Concept 4.0 klaar is voor lancering, maar dat is niet aan de orde: toekomstige veranderingen zullen worden doorgevoerd op basis van het huidige winkelconcept.
Jysk heeft meer dan 3.400 winkels in 48 landen. Oprichter Lars Larsen opende zijn eerste winkel in Denemarken in 1979. De omzet bedroeg vorig boekjaar 41,4 miljard Deense kronen (5,6 miljard euro).