Het boekjaar 2022/2023 was weer een recordjaar voor JYSK, meer bepaald door sterke expansie. De omzetgroei blijft wel vertragen.
Geen dubbele cijfers
Vorig jaar moest Scandinavische meubelketen JYSK al een groeivertraging toegeven, toen de omzet met 11% tot 36,2 miljard Deense kronen (4,9 miljard euro) klom. Nu is zelfs de dubbelcijferige groei uit: de omzet steeg dit jaar met 6,3% tot38,5 miljard kronen (5,2 miljard euro).
Het is niettemin een nieuw record voor de retailer, die blijft inzetten op agressieve winkelexpansie. Er kwamen in het boekjaar tot eind augustus in totaal 135 winkels nieuwe winkels bij, evenveel als het jaar voorheen. In mei trok de keten ook naar Turkije. JYSK heeft nu meer dan 3.300 winkels in 48 landen en het aantal klanten steeg met 1,2 miljoen.
Rami Jensen, sinds twee weken de nieuwe CEO en president, is blij met de resultaten. “De wereldwijde retailmarkt staat nog steeds onder druk en het vertrouwen en de koopkracht van de consument is laag”, zegt hij, maar het imago en de positionering van JYSK blijft goed.
JYSK vernieuwde bovendien 619 winkels, die het nieuwste winkelconcept 3.0 kregen. Meer dan twee derde van de winkels zijn nu opnieuw ingericht, “en we zijn niet van plan om het de komende jaren rustiger aan te gaan doen”, aldus Jensen.