De Deense woonwinkelketen Jysk, die dit jaar zijn 40ste verjaardag viert, ziet wereldwijd ruimte voor wel 5000 vestigingen. Inclusief zusterketen Dänisches Bettenlager staat de teller nu op iets meer dan de helft.
Europa wordt stilaan te klein
Jysk, het Deense antwoord op het Zweedse Ikea, heeft zopas grote expansieplannen in het Verenigd Koninkrijk ontvouwd. Binnen dit en vijf jaar wil de woonwinkelketen 52 vestigingen in het land, vier keer meer dan vandaag. Nog dit jaar komen er drie bij en voor 2020 zitten er al zes à zeven in de pijplijn. Ook in Ierland voert de keten de forcing: daar opende de groep begin april zijn eerste vestiging en moet de teller al binnen twee à drie jaar op twintig staan. Telkens volgens hetzelfde stramien: geen megastores, maar middelgrote woonwinkels in retailparken in de stadsrand.
De winkelopeningen maken deel uit van een groter masterplan: Lars Larsen, die de groep 40 jaar geleden oprichtte, mikt op termijn op minstens 5000 vestigingen. Of zoals Jan Bøgh, CEO en president van Jysk Nordic, half april aan zijn medewerkers schreef: “Dat we 40 zijn geworden, betekent misschien dat we geen jong bedrijf meer zijn, maar het betekent niet dat we een status quo hebben bereikt. Integendeel: Jysk is nog steeds een bedrijf met een zucht naar expansie en is erop gebrand om wereldwijd bekendheid te krijgen.”
Europa wordt stilaan te klein, zo vervolgt Bøgh: “De opening in Ierland betekent dat we nu overal in Europa winkels hebben. Niet zoveel als we zouden moeten hebben, maar voldoende winkels om het nodig te maken dat we de wereldkaart goed bestuderen om te bepalen waar we nu gaan uitbreiden. Lars Larsen heeft gezegd dat Jysk minstens 5000 winkels zou moeten hebben, en ik denk niet dat er in Europa ruimte is voor zoveel winkels. Daarom is uitbreiding buiten Europa een van de belangrijke thema’s geweest bij het uitstippelen van een nieuwe strategie voor Jysk voor de komende drie jaar.”
Fusie met ‘Dänisches Bettenlager’
Hoe die strategie eruit zal zien en welke landen prioriteit krijgen, is vooralsnog niet bekend. Wel is duidelijk dat de groep binnen Europa voortaan onder één en dezelfde vlag, die van Jysk, gaat opereren. Einde maart heeft de Lars Larsen Group beslist om Jysk Nordic (dat toen 1287 winkels in twintig landen telde) en zusterketen Dänischer Bettenlager (actief met 1283 winkels in zeven landen) te fuseren.
“We zijn tot de conclusie gekomen dat één grote entiteit competitiever staat in een markt die gekenmerkt wordt door minder maar grotere concurrenten”, aldus Larsen. De nieuwe entiteit zal worden geleid door Bøgh: “Door het dubbele aantal winkels en veel meer collega’s die aan het succes van Jysk kunnen bijdragen, ben ik er zeker van dat de fusie van Jysk Nordic en Dänisches Bettenlager een goede beslissing is”, voegt die nog toe.