De Scandinavische woonwinkelketen JYSK bereikte vorig boekjaar een omzet van 2,16 miljard euro: een record voor de groep. Vooral de sterke groei in het aantal klanten valt CEO Jan Bøgh op.
6,7 miljoen nieuwe online en offline klanten
De JYSK-winkels (inclusief 82 nieuwe winkels) kregen 6,7 miljoen nieuwe klanten over de vloer in het gebroken boekjaar 2017/18: “We hebben opnieuw bewezen dat er nog steeds veel potentieel is om meer klanten naar onze fysieke winkels te trekken. Daarom blijft de opening van nieuwe winkels een belangrijk onderdeel van onze strategie, terwijl we tegelijkertijd ons online platform ontwikkelen om onze klanten zoveel mogelijk mogelijkheden en zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden, “zegt Bøgh.
Het gaat om een “mix van extra klanten in de fysieke winkels en nieuwe online klanten”, aldus de topman van JYSK, dat 1.249 winkels in twintig landen heeft. De toekomstige winnaars in retail zullen volgens hem dan ook de bedrijven zijn die de verschillende verkoopkanalen weten te combineren op een manier die de best mogelijke klantreis biedt.
Concurrentiestrijd om werknemers
JYSK blijft daarom investeren in alle onderdelen van het bedrijf. Zo rolde het vorig jaar een nieuw winkelconcept uit en moet ook de online klantenreis beter en handiger worden. Het Deense bedrijf investeerde ook sterk in de logistieke infrastructuur: de uitbreiding van het distributiecentrum in Uldum in Denemarken is klaar en binnenkort gaat ook een nieuw distributiecentrum in Bulgarije in gebruik.
Verder ziet JYSK nog een heuse ‘war on talent’: “Een van de redenen waarom JYSK het goed doet, is natuurlijk dat we een groeiende economie zien in de landen waar onze winkels zijn gevestigd. Dit betekent ook dat de werkloosheidscijfers erg laag zijn en dat er veel concurrentie is om de beste werknemers aan te trekken. We moeten ons dus blijven concentreren op het werven en ontwikkelen van onze medewerkers”, aldus Bøgh.