De Zweedse keten Ikea boekte dit jaar 10% minder winst door hogere grondstofprijzen en investeringen in nieuwe concepten. Toch wil de woonwinkelketen ook in de toekomst het innovatiepeil onverminderd hoog houden.
Grondstofprijzen en dure innovatie
Investeringen en grondstofprijzen wegen op de winst bij Ikea: Ingka Group, de retailtak die de meeste woonwarenhuizen van de groep verzamelt, zag in het afgelopen boekjaar (tot augustus) de bedrijfswinst met 10% terugvallen tot 2,03 miljard euro. Met 36,7 miljard euro kwam de jaaromzet nochtans 5% hoger uit, liet de groep eerder al weten.
Betere verkoopcijfers en kostenbesparingen konden de hogere aankoopkosten en grote investeringen niet compenseren, verklaart het bedrijf nu. “We investeren meer dan ooit in ons bedrijf met nieuwe stadswinkels, een sterkere digitale aanwezigheid en een meer betaalbare dienstverlening aan onze klanten”, zegt financieel directeur Juvencio Maeztu tegenover Reuters.
Prijsstijgingen niet doorgerekend
De daling lag vooral bij de marges van de woonwinkels: merkeigenaar Inter Ikea, die verantwoordelijk is voor de bevoorrading, verhoogde de prijzen die het aan de winkeliers aanrekent in de loop van het voorbije jaar, omwille van de stijgende kosten voor grondstoffen zoals hout. De prijsstijgingen werden echter niet doorgerekend aan de consument. Integendeel: Ikea beloofde klanten zelfs prijsdalingen.
De resultaten liggen dan ook in lijn met de verwachtingen: “We transformeren en presteren, en dat is niet gemakkelijk om tegelijkertijd te doen”, aldus Maeztu. Dat de groep toch groeit, geeft volgens de CFO zelfs een vertrouwensboost: “Met alles wat er gaande is in de detailhandel, voelen we ons goed.”
Nog meer investeringen in 2020
Ikea is bovendien allesbehalve van plan om de investeringen terug te schroeven. Maeztu laat zelfs weten komend boekjaar nog meer te zullen investeren, voornamelijk in binnenstedelijke verkooppunten – waaronder naast winkels ook zogeheten planstudio’s – en in digitale technologie. Die planstudio’s zijn fysieke showrooms, zoals de keukenshowroom die pas opende in Stockholm.
Het woonwinkelbedrijf zegt ook uit te zijn op overnames: retaildochter Ingka heeft de afgelopen jaren voor het eerst geïnvesteerd in externe bedrijven, zoals de Britse startup Winnow, die met zijn kunstmatige intelligentietechnologie de restaurants helpt om voedselverspilling tegen te gaan.
Ikea liet ook weten 250 km² bos te kopen voor duurzaam houtbeheer, wat het totaal sinds 2015 op meer dan 2000 km² brengt – ongeveer zo groot als de provincies Vlaams-Brabant of Nederlands Limburg. Met dank aan die investeringen moet de omzetgroei in de toekomst versnellen, luidt de redenering.