De keukenmarkt valt niet stil, maar verandert wel, ziet CEO Isabelle Vermeir van ixina. De retailer blijft franchisewinkels openen en zet ook sterker in op duurzaamheid: “Een hele generatie jongere consumenten verwacht dit.”
Vaste waarde
“Het grootste keukenmerk van het land,” zo beschrijft Vermeir de keukenretailer waar ze sinds twee jaar aan het hoofd staat, na een loopbaan in de vastgoedsector. “We hebben nu 61 winkels in België: netjes verdeeld over de regio’s, een dertigtal in Vlaanderen en een dertigtal in Wallonië en Brussel. Het is wel zo dat we meer concurrenten hebben in Vlaanderen, het aanbod van keukenmerken is er groter.”
Alle winkels worden uitgebaat door franchisenemers. Expansie staat op de agenda: “Dit jaar hebben we al twee winkels geopend, in Antwerpen en in Beauraing. Er komen er nog twee bij dit najaar en ook volgend jaar staan er openingen op de planning. We zien nog zones waar we winkels kunnen zetten en we krijgen ook wel wat vraag van ondernemers: we moeten niet te fel op zoek gaan naar franchisenemers. Dat is een luxepositie: na al die jaren is het merk een vaste waarde geworden.”
Voor elk budget
“Ixina wil een merk zijn voor iedereen, of je nu een kleiner of een aanzienlijk budget hebt”, zegt Vermeir. “Jonge koppels die een eerste aankoop doen, kunnen bij ons terecht. Maar ook mensen die een ruimer budget hebben vinden hier hun gading. We hebben keukens van 5000 tot 25000 euro. Dat is het succes van ixina, denk ik: mensen voelen bij ons dat ze niet gegeneerd hoeven te zijn over hun beschikbare budget. Ze kunnen ook voor een kleiner bedrag een mooie en kwalitatieve keuken krijgen.”
Na de pandemie is de keukenmarkt niet stilgevallen, wel veranderd, leren we. “Mensen leggen andere prioriteiten. Kort na de pandemie gingen mensen natuurlijk weer op reis, dat had wel een impact. Maar uit eten gaan is fors duurder geworden, en daardoor blijft het belangrijk voor mensen om thuis samen leuke dingen te doen en gezellig te koken. Sinds corona is de keuken het hart van de woning.” Wel letten mensen wat scherper op hun budget: “Ze gaan niet al hun spaarcenten aan een verbouwing besteden. Ze blijven renoveren, maar met iets kleinere budgetten. En als ze renoveren, is de keuken een van de eerste zaken die ze willen aanpakken.”
Geëngageerd merk
In juni lanceerde het bedrijf een nieuwe ESG-strategie, onder de noemer “Geëngageerd, dat zijn wij”. Ixina is altijd een geëngageerd merk geweest, benadrukt Vermeir: “Tien jaar geleden waren we de eerste retailer in de keukenbranche die bomen ging planten, in Madagaskar, samen met de NGO Graine de Vie. Toen was dat nog niet zo gebruikelijk. We zijn altijd gevoelig geweest voor zowel ethische als milieukwesties en we willen daar mee verder gaan. We willen bekend staan als een merk dat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt, daarom zetten we het extra in de verf.”
Je kan duurzaamheid niet als een competitief voordeel uitspelen, maar de retailer ziet wel dat een hele generatie jongere consumenten hier meer oog voor heeft. “Daarom is dit voor ons ook belangrijk om nieuwe stappen te ondernemen.” Ixina streeft bijvoorbeeld naar 100% recycleerbare keukens, gebruikt PEFC-gecertificeerd hout, werkt een strategie uit rond verpakkingsmaterialen en transport, en vertaalt het engagement ook in concrete acties.
Zuinige toestellen
“Juni wordt onze ‘groene maand’, waarbij we duurzamere producten in de kijker zetten, zoals energiezuinige toestellen.” De keuken is immers goed voor 15% van het energieverbruik in een woning. Terwijl veel keukenfabrikanten promoties aanbieden zoals “tot zes apparaten gratis”, engageert ixina zich om toestellen aan te bieden met een specifieke classificatie van A tot D. “We hebben mensen ook attent gemaakt op de mogelijkheid om ecocheques te gebruiken.”
De franchisenemers zijn mee in het verhaal: “Ze begrijpen de uitdagingen. Zij zien ook dat dit leeft bij hun klanten. We passen samen met hen het commercieel discours aan, we geven opleidingen, het is onze taak om ze daarin mee te nemen.” Op de prijzen heeft de ESG-aanpak geen impact: “Ook voor mensen met kleinere budgetten is duurzaamheid belangrijk.”