Nog voor de zomer opent Jysk zeven nieuwe winkels in België – dat is zelfs voor deze snelgroeiende keten een stevig tempo. De Deense retailer investeert ook verder in prijsverlagingen én in duurzaamheid.
Divers assortiment
Ook in een uitdagende markt blijft interieurketen Jysk aan een stevig tempo doorgroeien. Dat de internationaal opererende retailer nog steeds een familiebedrijf is, betekent een belangrijke troef volgens country director Frank Christant, die de activiteiten in België, Frankrijk en Nederland aanstuurt. “We doen alles op de lange termijn”, zegt hij. Op het komende RetailDetail Congress, op 25 april in Antwerpen, vertelt hij daar meer over.
Een sterkte is het diverse assortiment: Jysk begon ooit als matrassenverkoper, daar kwamen dan al gauw dekbedden bij, net als meubels, tuinmeubels en decoratie. “We hebben de touch van het Scandinavisch design, dat nog altijd heel populair is. En we hebben de slagkracht op prijzen. Onze winkels zijn klein, daardoor kunnen we klanten meer aandacht geven. We investeren enorm in onze mensen: wie hier binnenkomt als verkoper of assistent-winkelmanager krijgt wel 23 dagen per jaar training. Bij Jysk kan je écht carrière maken: wij willen onze managementfuncties invullen met 90% eigen doorgroei.”
Helft producten in prijs verlaagd
We zien na de hoge inflatieperiode nu prijsverlagingen in de sector. Ook bij Jysk, bevestigt Christant: “Een van de sterke punten van Jysk is dat we altijd een goede aanbieding hebben. We willen altijd de eerste keuze van klanten zijn voor woninginrichting. In de afgelopen jaren hebben we, net als veel andere bedrijven, te maken gehad met kostenstijgingen, deels als gevolg van inflatie en de wereldwijde onzekerheid. Als bedrijf hebben we het grootste deel van deze kosten zelf opgevangen, omdat we willen dat onze prijzen altijd concurrerend zijn. En recent hebben we onze toch al lage prijzen nog verder verlaagd.”
“Vergelijken we onze prijzen met die van twaalf maanden geleden, dan zijn bijna de helft van alle producten in prijs verlaagd. Om precies te zijn gaat het om 46% van alle producten in België. Daarnaast hebben we het aantal producten met een vaste lage prijs met 300 producten uitgebreid. Deze categorie bestaat nu uit 1500 producten. Ook hiervoor geldt dat een groot deel het afgelopen jaar verder in prijs is verlaagd.”
Agressieve expansie
Opmerkelijk is de agressieve expansie van Jysk: wereldwijd heeft de keten nu al meer dan 3300 winkels in 48 landen. De ambitie is om door te groeien naar minimaal 5000 winkels wereldwijd. “In België hebben we 57 winkels en in Nederland 101. De ambitie is om in Nederland te groeien tot 130 à 140 winkels en in België tot minimaal 125 winkels. Sinds de start in België in 2017 openen we een tiental winkels per jaar en daar blijven we mee doorgaan. We zien nog volop kansen om hier verder te groeien.”
“Na de opening in Schoten is het een tijdje rustig geweest met openingen, maar daar komt snel verandering in. We openen tot en met de zomer zeker zeven nieuwe winkels, achtereenvolgend in Lessines, Hognoul (waar we verhuizen naar een nieuwbouw), Ieper, Lier, Aalst, Pelt en Saint-Georges-sur-Meuse. In Ieper en Lier gaat het om winkels van Fun die we – mét het personeel – hebben kunnen overnemen. We zijn ook nog in de laatste fase van de onderhandelingen voor de opening op nog twee toplocaties in België. Hopelijk kunnen we daar op het congres van volgende maand meer over vertellen.” Ook de rol van online groeit aan belang.
Ecologische voetafdruk verkleinen
Tegelijk levert Jysk forse inspanningen op het vlak van duurzaamheid, om de uitstoot te halveren tegen 2030 en in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Voorbeelden? “Vorig jaar hebben we de verpakkingen van onze kussens aangepast. Door geen plastic handvatten te gebruiken, maar een inkeping te maken in de doos, besparen we al miljoenen plastic handvatten per jaar.”
“Dit voorjaar hebben we samen met leveranciers de aluminium kapjes op de poten van onze populaire stapelstoelen verwijderd. Dat scheelt op jaarbasis 4,5 miljoen kapjes, goed voor 22 ton aluminium. Ook hebben we een nieuwe kartonnen verpakking ontwikkeld voor een deel van onze dekbedden. Door ze beter op te rollen, gebruiken ze minder ruimte en hebben we jaarlijks ruim 40 zeecontainers minder nodig.”
“Al met al zijn we voortdurend bezig om de ecologische voetafdruk binnen de hele organisatie te verkleinen. Wat we misschien beter kunnen doen, is hierover communiceren naar de buitenwereld. Consumenten vinden het steeds belangrijker dat bedrijven duurzaam werken en willen daar ook meer over horen. We vertellen er nog te weinig over.”
Frank Christant spreekt op het RetailDetail Congress op donderdag 25 april. Die dag maak je ook kennis met sprekers van inspirerende startups als The Good Roll, Planet B en Stitchd, met gevestigde waarden als Mastercard, Dobit, CM.com, Hybrid Media, én met influencer en bekende vlogger Average Rob. Tickets voor het congres kan je bestellen via onderstaande link.