Zopas opende Keukens De Abdij zijn twaalfde toonzaal in Kampenhout, amper een maand na de opening van nummer elf in Lochristi. Het familiebedrijf zet in op een sfeervol belevingsconcept met organische vormen.
Japans en Scandinavisch
Met zijn oppervlakte van 1000 m² is de showroom in Kampenhout één van de grotere winkels van het bedrijf van de familie Van den Brande, en het is de vijfde locatie met het nieuwste belevingsconcept. De keukens staan hier niet strak naast elkaar opgesteld, wel in inspirerende omgevingen die aansluiten bij verschillende interieurstijlen. Organische, ronde vormen creëren een warme sfeer en er is een zithoek waar wachtende klanten een koffie kunnen nuttigen – of een glaasje van de huisgin.
“Stap voor stap vernieuwen we ook onze bestaande toonzalen”, zeggen marketeer Frederik Vanbelle en visual marketeer Lukas De Groodt. “Elke toonzaal presenteert 20 tot 25 verschillende keukens. We spelen in op nieuwe trends: vandaag vooral de Japanse en Scandinavische toets, met beige en grijze tinten. De trendkleur van 2024 is ‘Toendra’, een grijsgroene tint. Maar eigenlijk zijn er geen beperkingen: bij ons kunnen klanten alle elementen combineren naar eigen wens.”
Interieurarchitecten adviseren
Fysieke toonzalen blijven essentieel in het verkoopproces: klanten kunnen hier de verschillende stijlen en materialen vergelijken en advies van goed opgeleide verkopers begeleidt verbouwers naar de juiste keuken en de beste opstelling. “Mensen komen hier soms binnen met beelden die ze op Pinterest hebben gezien. Onze interieurarchitecten gaan daar dan mee aan de slag. Ze denken mee en kijken daarbij ook naar verlichting, afwerking van muren en vloeren, ergonomie…”
Vanbelle en De Groodt hebben allebei een digitale achtergrond en dat is geen toeval: hoewel je online geen keukens verkoopt, zijn digitale media wel zeer belangrijk om mensen te inspireren en naar de toonzalen te trekken. “We maken volop gebruik van de kracht van Google, Facebook, Instagram en Pinterest, bovenop de traditionele media. We hebben ook een online prijscalculator, een keukenplanner en een inspiratieboek – waarvan bezoekers ook een papieren versie kunnen meenemen.”
Witte vlekken
Hoe evolueert de keukenmarkt? “Tijdens de coronaperiode beleefden we boerenjaren. Een echte terugval volgde niet: we zien nog altijd groei. Je kan wel spreken van een zekere polarisering. Ikea is uiteraard een dominante speler, vooral voor starters met een beperkter budget. Qua prijs-kwaliteitverhouding zitten wij op hetzelfde niveau als de andere bekende Belgische familiebedrijven in de keukenbranche. Maar het middensegment en de kleinere zelfstandige zaken staan wat onder druk. Er is daar een overaanbod.”
Of Keukens De Abdij grote expansieplannen koestert? Voorlopig beperkt de retailer zich tot Vlaanderen. “Daar zijn nog voldoende witte vlekken, bijvoorbeeld in Limburg. Het doel is dat iedereen een vestiging van Keukens De Abdij vindt op een halfuur rijden. We kijken naar opportuniteiten.” Na de twee recentste openingen liggen er voor dit jaar geen concrete uitbreidingsplannen meer op tafel, maar soms kan het snel gaan. De ligging moet wel perfect zijn, vaak in de buurt van de concullega’s. Mensen trekken immers graag een dagje uit om verschillende keukenzaken te bezoeken, en te vergelijken. Voor volgend jaar staat er wél een groot project op de planning: de verhuis van de hoofdzetel en de bijhorende showroom aan de Abdijpoort (vandaar de naam) in Ninove naar het vlakbij gelegen bedrijventerrein Doorn-Noord.