Ikea opent in Leeuwarden zijn allerkleinste Nederlandse vestiging: de Friese stad krijgt het eerste “Plan & Order Point” van de Benelux, een minishowroom van maar 650 m². In België breidt Ikea dan weer zijn keukenteam stevig uit.
Voor grote aankopen
Ook in Friesland hebben ze vanaf september een Ikea: in Winkelpark De Centrale openen de Zweden voor het eerst in de Benelux een kleine vestiging waar klanten samen met medewerkers van Ikea verschillende ruimtes in huis kunnen ontwerpen en complexere bestellingen kunnen plaatsen. Er is ook een selectie woonaccessoires te koop. De formule is er vooral voor wie op zoek is naar keukens, kledingkasten en opbergsystemen.
“De lancering van ons eerste Plan & Order Point markeert een volgende stap in de omnichannelstrategie van Ikea. Daarbij richten we ons op het verbeteren van de toegankelijkheid voor consumenten en op de bereikbaarheid voor mensen die momenteel geen Ikea in de buurt hebben. We merken dat onze klanten behoefte hebben aan advies op maat bij het doen van belangrijke aankopen, zoals keukens en kledingkasten”, zegt commercieel directeur Annemarieke Jansen.
Ikea ziet toenemende vraag naar leveringen aan huis en investeert in Nederland daarom onder andere flink in verbeterde verzend- en bezorgdiensten. Ook de afhaalpunten worden steeds efficiënter. De retailer heeft de ambitie om de komende jaren meer Nederlandse ‘planpunten’ te openen.
Potentieel in keukens
Ook in België zet Ikea in op grote aankopen en maatwerk. Om zijn leiderschap in de Belgische keukenmarkt te verstevigen, breidt de retailer er zijn keukenteam uit met vijftig medewerkers. Het volledige keukenteam bestaat vandaag uit ruim 260 medewerkers. Hun takenpakket breidt wel uit: zo kunnen klanten sinds kort een online meeting aanvragen voor advies en kunnen ze ook thuis opmetingen laten uitvoeren.
De uitbreiding en nieuwe diensten zetten Ikea België verder op weg om tegen 2025 dubbel zoveel omzet uit keukenverkoop te halen ten opzichte van 2022. Het gaat om een ambitie die specifiek is voor België, omdat het bedrijf nog veel groeipotentieel ziet in de Belgische keukenmarkt.