Ikea gaat de komende jaren miljarden investeren om “dichter bij de klant te komen” en pure players als Amazon voor te blijven. Dat zegt de kersverse financieel directeur van Ikea Group, Juvencio Maeztu.
3,1 miljard euro geïnvesteerd in 2016/17
Ikea moet zich aanpassen als het zijn voorsprong wil behouden, niet alleen op Amazon ‑ dat in november zelf nog twee eigen meubelmerken lanceerde ‑ maar ook op Flipkart in India en op Otto en Home24 in Duitsland. Dat heeft Juvencio Maeztu aan Reuters gezegd in zijn eerste interview als financieel topman van Ikea Group. Als eigenaar van 363 van de 413 Ikea-vestigingen is die groep veruit de belangrijkste franchisenemer van Inter Ikea.
“Daarbij is het relevanter dan ooit om zo dicht mogelijk bij de klant te komen. Die heeft meer macht dan ooit tevoren.” Daarom wil Maeztu volop investeren in kleinere showrooms in stadscentra “om de jongere generaties te bereiken” en tegelijk de webshops uitbouwen “om de concurrentie met internetgiganten aan te kunnen”.
Ook al kost dat flink wat geld en zal dat op de winstgevendheid drukken, waarschuwt de bijna 50-jarige Spanjaard. Ikea Group investeerde in het voorbije fiscale jaar 2016-2017 meer dan drie miljard euro in zijn woonwarenhuizen, distributie en winkelcentra. “En we zullen hetzelfde bedrag of zelfs nóg meer investeren in de komende drie jaar”, aldus nog Maetzu. Miljarden die de topman wil gebruiken in de uitrol van ‘city-center formats’, de uitbouw van digitale diensten alsook de bouw van distributiecentra voor e-commerce.