Ikea denkt zijn prijzen verder te kunnen verlagen nu de kosten stabiliseren en de toeleveringsketen uit de knoop geraakt. Met lagere prijzen zullen mensen ook weer meer kopen, redeneert de interieurketen.
Kosten matigen zich
Hoewel de winst bij Ikea dit jaar een flinke knauw kreeg, wil de meubelretailer de prijzen nog verlagen. De inputkosten beginnen zich te stabiliseren, merkt merkeigenaar Inter IKEA, en ook de storingen in de toeleveringsketen zijn eindelijk achter de rug. Zo is zeetransport weer goedkoper aan het worden en matigen de prijzen van metaal zich.
Winkelholding Ingka Group is daarom optimistisch dat Ikea zich in de toekomst kan blijven concentreren op prijsverlagingen waar mogelijk, vertelt retailverantwoordelijke Tolga Oncu aan Reuters. Ikea denkt zo te kunnen profiteren van de koopkrachtcrisis: prijsbewuste consumenten wenden zich vandaag meer tot budgetvriendelijke retailers en merken.
Stunten met prijzen
Na de piek tijdens de coronapandemie zijn de verkopen in de wooncategorie fors teruggevallen. Mensen stellen dure aankopen uit en houden de vinger op de knip. Door de prijzen te verlagen, denkt Ikea de volumes toch te kunnen verhogen. “In tijden als deze werpt ons bedrijfsmodel zijn vruchten af”, zegt Oncu.
Belgisch country manager André Schmidtgall bevestigde eerder al dat basisproducten ook in België goedkoper worden: “In het begin van het jaar verlaagden we de prijzen, daarna moesten ze verhogen, nu laten we ze weer zakken. De markt is volatiel. Om de volumes op te drijven, zetten we in op wat wij ‘breathtaking items’ noemen: aantrekkelijke producten tegen een zo laag mogelijke prijs.” Premiumproducten, zoals lederen sofa’s, worden dan wel duurder om de marges te compenseren.