Ruimte voor online groei
Er is in elk geval nog ruimte voor een verdere stijging van de online verkoop: het Zweedse meubelbedrijf heeft momenteel maar een webaanbod in dertien markten, terwijl het in 42 landen met fysieke winkels aanwezig is. De totale online omzet is momenteel dan ook beperkt, want de huidige webomzet van een miljard euro is amper een fractie van het globale verkoopcijfer van zowat 30 miljard euro.
De komende jaren wil Ikea zijn omzet met zowat 10% per jaar doen toenemen: alleen al voor Europa, waar het 80% van zijn verkopen realiseert, mikt het tegen 2020 op 50 miljard euro aan inkomsten. Een deel van de stijging moet komen van het online kanaal, aldus Agnefjäll. Daarom bekijkt het bedrijf ook hoe het zijn producten efficiënt tot bij de consument kan krijgen.
Agnefjäll ziet trouwens voordelen in het feit dat Ikea wat later op de online trein is gesprongen: “Het laat ons toe om een stap over te slaan in de technologische evolutie en meteen te focussen op toepassingen voor mobiele apparaten als smartphones en tablets.”