De Zweedse woonketen Ikea wil volgend jaar starten met een proefproject, waarbij de producten van de keten verkocht worden op webshops van derde partijen, zoals Amazon of Alibaba.
Online aandeel opdrijven
Voorlopig verkoopt Ikea zijn meubels en accessoires enkel via de eigen webshops, maar het zegt op te merken dat de markt aan het veranderen is en dat het wil nagaan wat het effect van de verkoop op andere websites is. Voorlopig wil het nog niet zeggen met welke platformen het daarvoor gaat samenwerken.
In het vorige boekjaar steeg de online omzet bij Ikea met 30% naar 1,4 miljard euro, maar dat is nog steeds maar een fractie van de totale omzet van 34,2 miljard euro. Met dit nieuwe project wil het Zweedse bedrijf duidelijk uittesten of het aandeel van de online verkoop snel verder opgedreven kan worden.
Niet enkel de online markt moet belangrijker worden voor Ikea: ook de restaurants krijgen binnenkort mogelijk een prominentere plek binnen de groep. Ikea denkt er immers aan om in de nabije toekomst ook losstaande restaurants te openen, nu blijkt dat heel wat bezoekers van de woonwinkels enkel komen om een hapje te eten in het restaurant van de woonwinkel. De omzet van food binnen Ikea is met 1,7 miljard euro momenteel zelfs groter dan die van de online verkoop.