Ikea bekijkt hoe het de staatssteun kan terugbetalen die het in negen landen, waaronder België, heeft gekregen tijdens de coronacrisis. In België zoekt de interieurketen ook bijna duizend tijdelijke werkkrachten voor deze zomer.
“Niet zo erg als gedacht”
Bij Ikea loopt het herstel na de coronacrisis beter dan verwacht: consumenten willen investeren in hun woning na de lockdown en halen hun schade van de voorbije maanden in. Op voorhand ging Ikea uit van een omzetdaling van 70 tot 80%, maar “de crisis was niet zo diep als gevreesd en zal niet zo lang duren als eerst gedacht”, aldus de Zweedse meubelgigant. Met name in België is de vraag naar “alternatieve diensten”, zoals click&collect en expreslevering, drastisch toegenomen.
Tolga Oncu, operationeel manager bij Ingka Group (de vennootschap waar de winkels in zijn ondergebracht), laat daarom aan The Financial Times weten dat het de gekregen overheidshulp wil teruggeven – waaronder technische werkloosheid voor de medewerkers en premies voor de gesloten winkels. Ikea heeft ook een fonds van 26 miljoen euro opgezet voor winkelmanagers, om in te zetten in hun lokale gemeenschappen.
961 extra medewerkers
De gesprekken zouden zijn opgestart in alle negen landen waar steunmaatregelen golden, waaronder België, maar ook Kroatië en de Verenigde Staten. Hoe die terugbetaling zal verlopen, is nog niet duidelijk, omdat de maatregelen in elk land verschillend waren. Ikea weet naar verluidt ook nog niet om hoe veel geld het per land gaat.
In België wil Ikea alvast 961 tijdelijke nieuwe medewerkers rekruteren, om de verwachte drukte deze zomer de baas te kunnen. Voor de periode van juli tot september zoekt de interieurretailer in totaal 536 tijdelijke werkkrachten en 425 studenten voor in de winkels, de logistiek en op de klantendienst. Door de toegenomen onlinevraag zijn er meer mensen nodig om producten en bestellingen klaar te zetten, terwijl de coronavoorschriften (denk aan verplichte afstand of reiniging) ook extra mankracht vergen.