Ikea is klaar voor een “groen herstel”, zowel voor de corona- als de klimaatcrisis. Dat schrijft de Belgische CEO in een open brief, waarin hij oproept voor samenwerking en “duurzaamheid als een volwaardig businessmodel”.
Twee crisissen ineens
“We hebben vandaag de unieke mogelijkheid om twee crisissen in één keer aan te pakken”, zo argumenteert André Schmidtgall, CEO en ‘Chief Sustainability Officer’ van Ikea België, in een open brief: “Wanneer er miljarden euro’s in de economie worden gepompt, moeten die geldstromen ingezet worden op jobs en systemen die leiden naar een herstel waar ook de volgende generaties de vruchten van kunnen plukken. We hebben een groen herstel nodig.”
Zowel de corona- as de klimaatcrisis kunnen zo gezamenlijk worden aangepakt, vindt de topman. Hij roept iedereen dan ook op zijn verantwoordelijkheid te nemen, van de bedrijven over de consument tot de politici toe, die volgens de CEO gedurfdere klimaatambities moeten hebben en “de echte vervuiler” moet laten betalen. “Ook bedrijven kunnen een doorslaggevende rol spelen door duurzaamheid als een volwaardig business model te integreren”, klinkt het nog.
600 miljoen euro extra
Ikea zegt zelf alvast klaar te zijn voor die groene toekomst: tegen 2025 wil de woonwarenhuisketen in België al zijn thuisbezorging elektrisch maken en in 2030 moet het bedrijf wereldwijd klimaatpositief zijn. In het komende jaar investeert de Zweedse retailer daarom 600 miljoen euro extra in innovatieve bedrijven en schone oplossingen die bijdragen aan een ‘CO2-vrije’ economie.
Ook consumenten worden op de winkelvloer geïnspireerd via producten met een ‘groene bol’, een label dat het assortiment duurzamere producten moet aanduiden. Sinds 2015 is het katoen bij Ikea naar eigen zeggen afkomstig uit duurzamere bronnen en dit jaar moet ook al het hout 100% FSC-gecertificeerd of gerecycleerd zijn – al kwam de retailer reeds meermaals onder vuur te liggen omwille van hout dat illegaal gekapt zou worden.