“Gezonder en duurzamer voedingsaanbod”
“De omschakeling van frisdrank naar fruitwater past in de nieuwe koers die Ikea vaart met voeding. We nemen ons volledige voedingsaanbod onder de loep om het gezonder en duurzamer te maken”, zegt IKEA food manager Merlijn Crébolder. Het woonwarenhuis van Zaventem krijgt morgen de primeur; de vestigingen van Gent, Wilrijk, Anderlecht, Hognoul en Arlon volgen de komende dagen.
Behalve water zal de klant voortaan bij de dranktoren dus enkel nog kunnen kiezen uit bruisend water met vijf verschillende fruitsmaken – framboos, peer, appel, limoen, vlierbloesem – en mineraalwater met lingonberry, een typisch Scandinavische rode bosbes. Het fruitwater bevat 50% minder suiker en uitsluitend natuurlijke smaak- en kleurstoffen, aldus Ikea.
Na de lancering van de vegetarische balletjes, intussen twee maanden geleden, is het vervangen van frisdrank door fruitwater een nieuwe belangrijke stap. “In onze restaurants kiest 80% van de klanten voor drank uit de dranktorens, 40% daarvan maakt gebruik van de optie om gratis bij te schenken. Door cola en andere frisdranken in die dranktorens te vervangen door fruitwater kunnen we heel veel mensen op een betaalbare manier laten kennismaken met een gezonder alternatief.”